نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 127
لفظ
«قولوا» آمده است و در همانجا درباره «اسباط» نیز توضیح داده شده که مراد
برادران یوسف نیستند که او را به چاه انداختند، در المنار گفته: از فرزندان
یعقوب فقط نبوت یوسف به صحت رسیده است. 85- وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ
الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ
الْخاسِرِینَ در ذیل آیه نوزدهم همین سوره گفته شده که دین همه پیامبران
همان اسلام و تسلیم شدن بخداست، در این آیه فرموده: دینی جز اسلام از مردم
پذیرفته نیست، اسلامی که همه پیامبران خاصه پیامبر اسلام آورده است آن کس
که سرپیچی کند در آخرت از زیانکاران است. 86- کَیْفَ یَهْدِی اللَّهُ
قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ
وَ جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ یعنی: اهل کتاب، دانسته و از روی عمد، پیامبر
اسلام را انکار کردهاند، و در ضمیر خود و یا در میان خود گواهی دادهاند
که پیغمبر حق است و دلائل روشن، این حقیقت را بر آنها ثابت کرده است، در
این صورت خدا آنها را هدایت نمیکند، چون بفکر هدایت نیستند و بنای هدایت
نشدن دارند، مثل فرعونیان که به معجزات موسی علیه السّلام در باطن یقین
کردند و در ظاهر انکار نمودند وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها
أَنْفُسُهُمْ نمل/ 14، در ذیل آیه ششم از سوره بقره در این زمینه بیشتر
توضیح داده شده است. وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ آری
در ظلم هدایت نیست، ظالم تا در مسیر ظلم است و بظلم ادامه میدهد در ضلالت
است، هدایت در صورتی ممکن است که شخص از ظلم دست بکشد و میان هدایت و
ضلالت بایستد و فکر کند. منظور از این جمله آن است که: در کار اینها هدایت و رحمت نیست چون کار ظالمانه است. 87-
أُولئِکَ جَزاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلائِکَةِ
وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ آنها به جای هدایت و رحمت، این کیفر را دارند،
لعنت خدا در آخرت عذاب
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 127