responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 127

لفظ «قولوا» آمده است و در همانجا درباره «اسباط» نیز توضیح داده شده که مراد برادران یوسف نیستند که او را به چاه انداختند، در المنار گفته: از فرزندان یعقوب فقط نبوت یوسف به صحت رسیده است.
85- وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ در ذیل آیه نوزدهم همین سوره گفته شده که دین همه پیامبران همان اسلام و تسلیم شدن بخداست، در این آیه فرموده: دینی جز اسلام از مردم پذیرفته نیست، اسلامی که همه پیامبران خاصه پیامبر اسلام آورده است آن کس که سرپیچی کند در آخرت از زیانکاران است.
86- کَیْفَ یَهْدِی اللَّهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ یعنی: اهل کتاب، دانسته و از روی عمد، پیامبر اسلام را انکار کرده‌اند، و در ضمیر خود و یا در میان خود گواهی داده‌اند که پیغمبر حق است و دلائل روشن، این حقیقت را بر آنها ثابت کرده است، در این صورت خدا آنها را هدایت نمی‌کند، چون بفکر هدایت نیستند و بنای هدایت نشدن دارند، مثل فرعونیان که به معجزات موسی علیه السّلام در باطن یقین کردند و در ظاهر انکار نمودند وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ نمل/ 14، در ذیل آیه ششم از سوره بقره در این زمینه بیشتر توضیح داده شده است.
وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ آری در ظلم هدایت نیست، ظالم تا در مسیر ظلم است و بظلم ادامه می‌دهد در ضلالت است، هدایت در صورتی ممکن است که شخص از ظلم دست بکشد و میان هدایت و ضلالت بایستد و فکر کند.
منظور از این جمله آن است که: در کار اینها هدایت و رحمت نیست چون کار ظالمانه است.
87- أُولئِکَ جَزاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ آنها به جای هدایت و رحمت، این کیفر را دارند، لعنت خدا در آخرت عذاب
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 127
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست