responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 121

بقره/ 121.
وَ لکِنْ کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ در اینجا لفظ «یقول» مقدر است و تقدیر آن «و لکن یقول کونوا» می‌باشد، ممکن است ربانیین بمعنی تربیت کنندگان باشد چنان که در نهج البلاغه آمده: «الناس ثلاثة عالم ربانی ... [1]» ولی به قرینه کُونُوا عِباداً لِی مراد از آن مخصوصان بخداست یعنی: مردانی مخصوص بخدا و در اطاعت خدا باشید، زیرا که کتاب خدا را هم درس می‌دهید و هم درس می‌خوانید و از حقیقت دین آگاهید.
80- وَ لا یَأْمُرَکُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلائِکَةَ وَ النَّبِیِّینَ أَرْباباً لفظ «یأمرکم» را بضمّ و بنصب آن خوانده‌اند، بنا بر قرائت نصب، عطف است بر «یؤتیه و یا بر «یقول» و «لا» برای تأکید نفی است و بنا بر قرائت ضمّ، جمله مستأنفه می‌باشد، یعنی:
سزاوار نیست که خدا به کسی کتاب و حکم و نبوت بدهد سپس او شما را امر کند به اینکه ملائکه و پیامبران را برای خود خدایان گیرید و پرسش کنید.
أَ یَأْمُرُکُمْ بِالْکُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ یعنی: پس از آنکه با پذیرفتن دعوت او مسلمان شدید آیا سپس شما را به کفر و بندگی خود فرمان می‌دهد؟! یا آیا پس از آنکه بحسب فطرت یا بواسطه پیغمبر پیشین مسلمان شده‌اید شما را امر به کفر می‌کند [2]؟! خلاصه این دو آیه آن است که: پیامبران نه مردم را بعبادت خود می‌خوانند و نه بپرستش ملائکه و پیامبران دیگر. آنچه در این باره به پیامبران نسبت داده‌اند همه جعلی و دروغ محض است در دین خدا، انسان پرستی، فرشته پرستی، بت پرستی و خلاصه پرستش غیر خدا ممنوع است.
[1] حکمت: 147. [.....]
[2] وجه دوم که اسلام آوردن بحسب فطرت یا بواسطه پیامبر قبلی باشد از تفسیر المنار و وجه اول از المیزان استفاده شده است، بنظرم وجه اول قویتر است زیرا پذیرفتن نبوت او در اول، همان مسلمان بودن است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست