نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 121
بقره/ 121. وَ
لکِنْ کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ
بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ در اینجا لفظ «یقول» مقدر است و تقدیر آن «و لکن
یقول کونوا» میباشد، ممکن است ربانیین بمعنی تربیت کنندگان باشد چنان که
در نهج البلاغه آمده: «الناس ثلاثة عالم ربانی ... [1]» ولی به قرینه
کُونُوا عِباداً لِی مراد از آن مخصوصان بخداست یعنی: مردانی مخصوص بخدا و
در اطاعت خدا باشید، زیرا که کتاب خدا را هم درس میدهید و هم درس
میخوانید و از حقیقت دین آگاهید. 80- وَ لا یَأْمُرَکُمْ أَنْ
تَتَّخِذُوا الْمَلائِکَةَ وَ النَّبِیِّینَ أَرْباباً لفظ «یأمرکم» را
بضمّ و بنصب آن خواندهاند، بنا بر قرائت نصب، عطف است بر «یؤتیه و یا بر
«یقول» و «لا» برای تأکید نفی است و بنا بر قرائت ضمّ، جمله مستأنفه
میباشد، یعنی: سزاوار نیست که خدا به کسی کتاب و حکم و نبوت بدهد سپس
او شما را امر کند به اینکه ملائکه و پیامبران را برای خود خدایان گیرید و
پرسش کنید. أَ یَأْمُرُکُمْ بِالْکُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ
مُسْلِمُونَ یعنی: پس از آنکه با پذیرفتن دعوت او مسلمان شدید آیا سپس شما
را به کفر و بندگی خود فرمان میدهد؟! یا آیا پس از آنکه بحسب فطرت یا
بواسطه پیغمبر پیشین مسلمان شدهاید شما را امر به کفر میکند [2]؟! خلاصه
این دو آیه آن است که: پیامبران نه مردم را بعبادت خود میخوانند و نه
بپرستش ملائکه و پیامبران دیگر. آنچه در این باره به پیامبران نسبت
دادهاند همه جعلی و دروغ محض است در دین خدا، انسان پرستی، فرشته پرستی،
بت پرستی و خلاصه پرستش غیر خدا ممنوع است.[1] حکمت: 147. [.....] [2]
وجه دوم که اسلام آوردن بحسب فطرت یا بواسطه پیامبر قبلی باشد از تفسیر
المنار و وجه اول از المیزان استفاده شده است، بنظرم وجه اول قویتر است
زیرا پذیرفتن نبوت او در اول، همان مسلمان بودن است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 121