نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 119
[سوره آلعمران (3): آیات 79 تا 80]
اشاره
ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُؤْتِیَهُ اللَّهُ الْکِتابَ وَ الْحُکْمَ وَ
النُّبُوَّةَ ثُمَّ یَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لِی مِنْ دُونِ
اللَّهِ وَ لکِنْ کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ
الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (79) وَ لا یَأْمُرَکُمْ أَنْ
تَتَّخِذُوا الْمَلائِکَةَ وَ النَّبِیِّینَ أَرْباباً أَ یَأْمُرُکُمْ
بِالْکُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (80) 79- نبوده برای بشری
که خدا باو کتاب و فهم و نبوت بدهد، سپس او به مردم بگوید: بندگان من
باشید نه بندگان خدا، بلکه میگوید: مردان خدایی باشید زیرا که کتاب خدا را
درس میدهید و درس میخوانید. 80- و نه اینکه به شما امر کند ملائکه و پیامبران را خدایان گیرید، آیا پس از آنکه مسلمان شدهاید شما را امر بکفر میکند؟!!
کلمهها
الحکم: حکم در اصل به معنی منع و قضاوت است مراد از آن در آیه درک و فهم
وجودت نظر میباشد مثل: رَبِّ هَبْ لِی حُکْماً وَ أَلْحِقْنِی
بِالصَّالِحِینَ شعراء/ 83. ربانیین: جمع ربانی، ربان وصف است مثل عطشان
به معنی تربیت کننده «یاء» آن برای نسبت است و نیز بمعنی «مخصوص بخدا» نیز
آمده است و الف و نون آن برای مبالغه است یعنی «بسیار مخصوص به رب». تدرسون: درس میخوانید. درس به معنی پیوسته خواندن است، یک بار خواندن را درس نمیگویند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 119