responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 117

دنیاست که فکر می‌کردند در صورت قبول اسلام، از دستشان خواهد رفت.
پیداست که چنین کسان بهره‌ای از نعمتهای آخرت ندارند.
وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ این جمله و تفسیرش در آیه 174 سوره بقره گذشت لا یُکَلِّمُهُمُ کنایه از غضب خداست چنان که با مؤمنان تکلّم خواهد فرمود، «لا ینظر» کنایه از بی اعتنایی خداست نسبت بآنها (نعوذ باللّه) لا یُزَکِّیهِمْ یعنی با بخشیدن گناهانشان آنها را پاک و مستحق بهشت نمی‌کند.
78- وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقاً یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْکِتابِ.
مراد از «بالکتاب» ظاهرا همان است که خود نوشته بودند، «یلوون» نشان می‌دهد که آن را با لحن تورات می‌خواندند تا مسلمانان گمان کنند که از تورات است، منظور از «الکتاب» دوم و سوم، تورات است، تکرار آن در آخر برای کثرت توضیح می‌باشد گویند: آیه، حکایت حال گروهی از دانشمندان یهود است که چیزهایی از خود نوشته و به تورات نسبت دادند تا سدی در راه اسلام بوجود آورند، در بعضی از روایات نام «کعب بن الاشرف» یهودی خطرناک در این ماجرا به چشم می‌خورد که از طراحان این خیانت بود. جمله:
وَ یَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ یَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ نقشه خائنانه آنها را هر چه بیشتر روشن می‌کند. نظیر این مطلب در سوره بقره/ 79 نیز آمده است.

نکته‌ها:

فتنه یهود و نصاری و مخصوصا فتنه یهود با ختم نزول قرآن پایان نیافته، تذکر قرآن مجید مخصوص به زمان نزول وحی نیست بلکه یهود و نصاری با منافقانی بدتر از منافقان زمان وحی، همواره بر اسلام و اهل اسلام می‌تازند، اکنون یهودانی ماهرتر از یهودان زمان

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 117
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست