نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 102
64-
بگو ای اهل کتاب بیائید بسوی سخنی که میان ما و شما یکسان و منصفانه است (و
آن اینکه) جز خدا را نپرستیم، و چیزی را باو شریک قرار ندهیم، بعضی از ما
بعضی را بجای خدا ارباب نگیرد، پس اگر اعراض کنند، بگو: گواه باشید که ما
مسلمانیم. 65- ای اهل کتاب چرا در (مذهب) ابراهیم محاجه میکنید حال آنکه تورات و انجیل بعد از او نازل شده، آیا نمیفهمید؟! 66-
شما آنهائید: در موضوعی که بآن علم داشتید محاجه کردهاید، چرا در موضوعی
که بآن آگاه نیستید محاجه میکنید و خدا میداند و شما نمیدانید. 67- ابراهیم نه یهودی بود، نه نصرانی. بلکه یکتا پرست و مسلمان بود و از مشرکان نبود 68-
نزدیکترین مردم بابراهیم آن کسانی هستند که از او پیروی کردند و (نیز) این
پیغمبر و کسانی که باو ایمان آوردهاند و خدا یار مؤمنان است. 69- جمعی از اهل کتاب دوست دارند که کاش شما را گمراه کنند (ولی) فقط خودشان را گمراه میکنند و نمیدانند (که خود را گمراه میکنند). 70- ای اهل کتاب چرا آیات خدا را انکار میکنید! حال آنکه (در ضمیر خود براست بودن آنها) گواهی میدهید؟ 71- ای اهل کتاب چرا حق را بباطل میامیزید، و چرا حق را دانسته (از روی عمد) نهان میدارید؟!
کلمهها
تعالوا: بیائید. اسم فعل است مفرد آن «تعال» میباشد. ارباب: جمع ربّ.
مراد از آن در اینجا قانونگذار و مدبّر است، ربّ در اصل بمعنی تربیت
میباشد، اطلاق آن بر مربّی بطور استعاره است (قاموس قرآن). تحاجون: محاجّه بمعنی حجّت آوردن و در اینجا بمعنی ستیز است. نصرانیا: پیروان عیسی علیه السّلام را نصرانی گویند جمع آن نصاری است (بقره/ 62).
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 102