نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 8 صفحه : 316
نظاير باشد.و«من»في قوله: مِنْ عَهْدٍ ،تأكيد نفى راست،چنان كه نظاير او بسيار [1]برفت. وَ إِنْ وَجَدْنٰا ،«إن»مخفّفه است از ثقيله،و التّقدير:انّا [2]وجدنا،أو انّه وجدنا، على انّ الضّمير للشّأن [3]و الامر،و علامت آنكه«إن»مخفّفه از ثقيله«لام»است در خبر او،و ما بيشتر [4]ايشان را فاسق يافتيم و خارج از فرمان خداى تعالى به ايشان،و كار چنان افتاد كه ما بيشتر [5]ايشان را فاسق يافتيم.و«فسق»هم كفر باشد و هم ساير معاصى.و اصل او خروج الشّىء عن الشّىء باشد،و اگرچه در عرف غالب بر او آن است كه ما دون كفر را فسق خوانند،و در آيت هر دو رواست.
اگر گويند چگونه گفت كه:بيشتر را فاسق يافتيم،و ايشان همه فاسق بودند؟گوييم از اين دو جواب است:يكى آنكه كافران هم بر دو وجه بودند.
بعضى در ملّت و كيش خود متديّن و متحرّج بودند،و بعضى متهتّك و خليع [6]العذار [7]،آنكه چنان بودند كمتر بودند،و آنكه چنين بودند بيشتر بودند.و جواب دوم از او آن است كه:حقتعالى اكثر كنايت كرد از همه،چنان كه گويند:قلّ ما رأيت مثله،و مراد آن باشد كه:ما رأيت مثله لا [8]قليلا و لا [9]كثيرا،و مثله قوله: