نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 7 صفحه : 395
كه [1]مىروياند و كه [2]مىپروراند و كه [3]مىرساند و كمّيّت و كيفيّت آنكه مىداند كه در اين،آياتى و علاماتى و دلالاتى هست مؤمنان و موقنان را.
وَ جَعَلُوا لِلّٰهِ ،حقتعالى در اين آيت گفتار [4]محال مشركان بازگفت كه:ايشان چه مىگويند،گفت:خداى را انبازان فراداشتهاند [5]از جنّ،جنّيان را انباز او مىگويند چنان كه در دگر آيت گفت: وَ جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً [6].
وَ خَلَقَهُمْ ،«واو»حال است،و حال چنان افتاد كه خداى تعالى خالق ايشان است، وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَنٰاتٍ ،اهل مدينه«خرّقوا»خواندند مشدّد [7]،و باقى قرّاء بتخفيف«را»خواندند،فرابافند [8]به دروغ براى او پسران و دختران،اگر جهوداناند گفتند: عُزَيْرٌ ابْنُ اللّٰهِ [9]،و اگر ترساياناند گفتند: اَلْمَسِيحُ ابْنُ اللّٰهِ [10]،و اگر عرباند گفتند:الملائكة بنات الله.
خرق و خرص و خلق و اختلق و اخترق اذا كذب،و تشديد براى تكثير فعل باشد بِغَيْرِ عِلْمٍ ،بىعلمى و دانشى بل از سر جهل و اعتقاد فاسد.آنگه حكايت ايشان رها كرد و برخلاف ايشان و گفتار [11]ايشان تنزيه خود كرد،گفت: سُبْحٰانَهُ ،منزّه است [12]و متعالي از آنچه ايشان وصف مىكنند.