responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 5  صفحه : 286

بدهى [1]يكى را از ايشان مالى بسيار تا مگيريد [2]از او چيزى،هامگيريد [3]به دروغ و بزه آشكارا.

و چگونه هاگيريد [4]؟برسيده باشد [5]بهرى شما به بهرى،و ها گرفتند از شما پيمانى ستبر [6].

مكنيد به زنى آن را كه به زنى كرده باشد پدرانتان از زنان الّا آنچه گذشت كه آن زشت است و دشمنى و بد راهى است.

قوله: وَ اللاّٰتِي يَأْتِينَ الْفٰاحِشَةَ مِنْ نِسٰائِكُمْ -الآية،«اللاّتي»جمع الّتي باشد، و كذلك اللّواتي و اللاّئي،قال اللّه تعالى: وَ اللاّٰئِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ [7]،بيشتر مفسّران گفتند چون ضحّاك و ابن زيد و عبد اللّه عبّاس و مجاهد و قتاده و سدّى و جبّائى و بلخىّ و زجّاج كه:آيت منسوخ است.در اوّل شرع چنان بود كه چون زنى زنا كردى و چهار گواه بر او گواهى دادندى،حكم او آن بودى كه او را در خانه بازداشتندى تا به مردن [8].چون آيت حدّ آمد و حكم رجم،اين آيت منسوخ شد بقوله تعالى: اَلزّٰانِيَةُ وَ الزّٰانِي [9]...،در حقّ بكر كه محصن [10]نباشد صد تازيانه و ثيّب كه محصن باشد رجم و حكم چهار گواه بر جاى بماند،پس آيت بعضى منسوخ [الحكم] [11]است و بعضى ثابت الحكم.حق‌تعالى گفت:آنان كه ايشان فاحشه كنند،و در مصحف عبد اللّه [12]چنين است.يأتين بالفاحشة،و مراد به فاحشه به اتّفاق


[1] .آج،لب:داده باشيد،تب:بدهيد.

[2] .وز:مالى بسيار مگيريد،آج،لب،فق:مالى بسيار پس بازمگيريد.

[3] .آج،لب،فق:اى فرامگيريد آن را،تب:آيا همى گيريد آن را.

[4] .آج،لب،فق:فراگيريد.

[5] .تب:و به‌درستى كه برسيده است.

[6] .آج،لب:عهدى قوى،تب:پيمانى ستبرى.

[7] .سورۀ طلاق(65)آيۀ 4.

[8] .فق،مر:بمردى.

[9] .سورۀ نور(24)آيۀ 2.

[10] .مر:محصنه.

[11] .اساس:ندارد،با توجّه به وز و ديگر نسخه بدلها افزوده شد.

[12] .آج،لب،فق:عبد اللّه عبّاس،مر،تب:عبد اللّه مسعود.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 5  صفحه : 286
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست