responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 20  صفحه : 11

آيت در آنان آمد كه در غزاة بدر كافران را طعام دادند و ايشان [1]ده كس بودند و حديث ايشان در سوره الانفال برفت.بعضى دگر گفتند:در صناديد قريش آمد كه مستهزئان بودند. وَ مَهِّلْهُمْ ،و مهلت ده ايشان را اندكى [2]از روزگار كه [3]بس برنيايد كه به تيغ تو [4]كشته شوند و به آتش من سوخته.و مورد آيت تهديد و وعيد است،و نصف«قليلا»روا بود كه بر ظرف بود [5]،أى زمانا قليلا،و يا صفت مصدرى محذوف،أى مهلا قليلا.

قوله: إِنَّ لَدَيْنٰا أَنْكٰالاً وَ جَحِيماً ،آنگاه بر سبيل تهديد و وعيد گفت:به نزديك ما انكال است،يعنى قيود و بندها.يكى را«نكل»گويند.شعبي گفت:بند دوزخيان نه براى آن است تا بنگريزند،و لكن عادت اهل زندان است كه [6]با بند دارند ايشان را [7]تا نوعى[ديگر] [8]عذاب باشد ايشان را. وَ جَحِيماً ،و آتشى برافروخته.

وَ طَعٰاماً ذٰا غُصَّةٍ ،و طعامى با غصّه كه در گلو بماند و فرونشود و بر بالا نيايد،يقال:غصّ باللقمة،و شرق بالماء و شجى بالعظم اذا بقى فى الحلق.و طعام اهل دوزخ غسلين و زقوم باشد و ضريع. وَ عَذٰاباً أَلِيماً ،و عذابى مؤلم.

حمران بن اعين روايت كرد كه:رسول-عليه السلام-اين آيت بخواند و بيفتاد و از هوش بشد [9].خليل بن حسّان گفت:شبى حسن بصرى به نزديك ما


[1] .اساس با خطّى متفاوت از متن و به صورت نونويس افزوده است:«را تقويت كردند و آنان»،كه با توجّه به آج و ديگر نسخه بدلها زايد مى‌نمايد.

[2] .كا:كه.

[3] .كا:ندارد.

[4] .كا و ديگر نسخه بدلها:ندارد.

[5] .آج و ديگر نسخه بدلها:باشد.

[6] .كا:زندانيان آن است كه.

[7] .كا:ايشان را پايها بند دارند.

[8] .اساس:ندارد،با توجّه به آج و ديگر نسخه بدلها افزوده شد.

[9] .آج و ديگر نسخه بدلها:برفت.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 20  صفحه : 11
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست