نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 19 صفحه : 430
رويانيدنى،و از روى قياس«انباتا»بايست،الّا آن است كه او مصدرى است مخالف فعل،و خليل گفت:تقدير آن است كه انبتكم من الارض فنبتم نباتا.
ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهٰا ،پس شما را ديگرباره بازپس [1]برد پس ازآنكه بمرده باشيد. وَ يُخْرِجُكُمْ إِخْرٰاجاً ،و باز ديگرباره شما را از زمين بيرون آرد چون زنده كند شما را،و مثله قوله: مِنْهٰا خَلَقْنٰاكُمْ وَ فِيهٰا نُعِيدُكُمْ وَ مِنْهٰا نُخْرِجُكُمْ تٰارَةً أُخْرىٰ [2].
وَ اللّٰهُ جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِسٰاطاً ،گفت:خداى تعالى زمين را براى شما بگسترانيد [3]و بساط شما كرد.
لِتَسْلُكُوا مِنْهٰا [4]سُبُلاً فِجٰاجاً ،تا از او [5]در راههاى مختلف مىرويد.
آنگه ديگرباره حكايت شكايت نوح كرد كه او با خداى مىگويد [6]: رَبِّ [إِنَّهُمْ] [7]عَصَوْنِي ،بار خدايا اين قوم در من عاصى شدند و نافرمانى مىكنند.
وَ اتَّبَعُوا ،و متابعت كسانى مىكنند از ارباب دنيا و سادات و اشراف ايشان [8]كه مال و فرزندان او را جز زيانكارى نيفزايد،و اگرچه او [9]به آن مغرور است.نافع و عاصم و ابن عامر«ولده»خواندند [10]به فتح«واو»و«لام»،و باقى قرّاء«ولده»به ضمّ«واو»و اسكان«لام»،و اين هر دو لغت است،كالحزن و الحزن و البخل و
[1] .اساس:با زمين،با توجّه به آد و ديگر نسخه بدلها تصحيح شد.