responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 17  صفحه : 108

صلاحيت آن دارد.و«اليه»،براى [1]اختصاص است،يعنى يجتبى و يختار مضيفا إليه و ناسبا له،اليه من انه رسول الله و نبى الله و صفى الله [2]و امين الله.اين،فايدت «إليه»است. وَ يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ ،و هدايت كند به خود آن را كه با او رجوع كند و يا در او [3]گريزد.

وَ مٰا تَفَرَّقُوا ،متفرق و مختلف نشدند اهل اديان و ملل.و گفتند:اهل كتاب را خواست چنان كه گفت: وَ مٰا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتٰابَ [4]-الآيه.

إِلاّٰ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَهُمُ الْعِلْمُ ،الا از پس آن‌كه علم و حجت به ايشان آمد از آيات و بينات و ادلت.و الا از پس آن‌كه نعت و صفت محمد در كتب محمد [5]بخواندند و بشناختند. بَغْياً بَيْنَهُمْ ،براى بغى و طلب رياست به ناحق.و نصب او [6]مفعول له است. وَ لَوْ لاٰ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ ،و اگر نه آنستى كه كلمتى از خداى تعالى سابق شده است كه تأخير عذاب ايشان كند تا به وقتى مسمى-و آن روز قيامت است- لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ ،حكم كرده شدى ميان ايشان به عذاب،و جدا[177-پ] كردندى مؤمن را از كافر به نزول عذاب به [7]كافران. وَ إِنَّ الَّذِينَ أُورِثُوا الْكِتٰابَ ،و آنان كه كتاب به ايشان به ميراث دادند از جهودان و ترسايان از پس پدران خود،و قوله: مِنْ بَعْدِهِمْ ،گفتند:از پس امم گذشته،و گفتند:اهل كتاب را خواست كه پيش رسول بودند. لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مُرِيبٍ ،در شكى‌اند به‌تهمت‌آرنده.منه،يعنى من محمد رسول الله،از محمد-عليه السلام-و از كار او.

فَلِذٰلِكَ فَادْعُ ،يعنى،الى ذلك [8]فادع.آنگه حق‌تعالى رسول را امر كرد و گفت:يا محمد!تو مردمان را با دين مسلمانى دعوت كن.و«لام»و«الى» متعاقب باشند،يقال:دعوته لكذا او الى كذا و هديته لكذا و [9]الى كذا،و هديته كذا ايضا. وَ اسْتَقِمْ [10]كَمٰا أُمِرْتَ ،و مستقيم باش و راست چنان كه تو را فرموده‌اند،يعنى در دين چنان باش كه تو را فرموده‌اند و هيچ عدول مكن و كژى مكن در دين [11].


[1] .آج،ما،افزوده:آن.

[2] .آج:وصى الله.

[3] .آج،ما،گا،آد:با در او،لا:با او.

[4] .سورۀ بينه(98)آيۀ 4.

[5] .آج،ما،گا،لا،آد:خود،كه بر متن راجح مى‌نمايد.

[6] .آج،ما،گا و لا،آد،افزوده:بر.

[7] .گا:بر.

[8] .آج،ما،گا،لا،آد،افزوده:الدين.

[9] .ما:او.

[10] .اساس،آب،آج،ما:فاستقم،با توجه به قرآن مجيد تصحيح شد.

[11] .گا،آد،افزوده:خداى.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 17  صفحه : 108
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست