نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 16 صفحه : 224
خواهد براى آنكه اداى طاعات و تمسّك به دين حق ادا كند به ره [1]بهشت و ثواب.
وَ تَرَكْنٰا عَلَيْهِمٰا فِي الْآخِرِينَ [79-پ]،و نام نيكو و ثناى [2]پاكيزه بر ايشان رها كرديم در بازپسينان،تا آثار و قصّۀ ايشان مىخوانند و به آن اقتدا مىكنند [3]و بر ايشان ثنا مىگويند.
آنگه گفت:سلام بر موسى و هارون [4]باد و ما جزاى [5]نيكوكاران چنين كنيم،و ايشان هر دو [6]از جملۀ بندگان مؤمن بودند ما را.
قوله: وَ إِنَّ إِلْيٰاسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ،آنگه در قصّۀ الياس گرفت،گفت:الياس از جملۀ پيغامبران است.عبد اللّه مسعود و عكرمه گفتند:الياس ادريس است و اسرايل يعقوب.و در مصحف عبد اللّه مسعود چنين است:و انّ ادريس لمن المرسلين.
و باقى مفسّران برخلاف اينند [7].گفتند:الياس پيغامبرى بود از بنى اسرايل.عبد اللّه عبّاس گفت:او پسر عمّ اليسع بود.و گفتند:هو الياس بن ياسين بن العيزار [8]بن هارون بن عمران.محمّد بن اسحاق گفت:هو الياس بن بستى [9]بن فنحاص بن العيزار- ابن هارون بن عمران.اهل سير گفتند،محمّد بن اسحاق بن يسار و جز او كه:چون حزقيل از دنيا برفت بنى اسرايل پس از او احداث كردند و عهدهاى خداى بشكافتند و تورات بازپس پشت انداختند و اوامر خداى فراموش كردند و روى به بت پرستيدن [10]نهادند و خداى تعالى پيغامبران را فرستاد از بنى اسرايل به تجديد تورات فرستادى نه به شرعى نو.
و در اين عهد پادشاهى بود نام او اجب [11]،بتپرست بود و بتى داشت نام او بعل، بالاى او بيست گز و او را چهار روى بود و مجوّف بود.اوقاتى شيطان بيامدى و در ميان آن [12]شدى و چيزى گفتى كه ايشان را تحريص كردى بر عبادت اصنام.