نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 16 صفحه : 223
بودند:بعضى انبيا و اوصيا بودند،و بعضى آنان بودند كه نه پيغامبر بودند و نه وصىّ پيغامبر،آنان كه انبيا و اوصيا بودند،ايشان را وصف كرد به آنكه محسن بودند، و آنان را كه نه معصوم بودند،وصف كرد به آنكه ظالم بودند.و قوله: مُبِينٌ ،اى ظاهر بيّن.
وَ لَقَدْ مَنَنّٰا عَلىٰ مُوسىٰ وَ هٰارُونَ ،آنگه در حديث موسى و هارون [1]گرفت [2]،ما منّت نهاديم بر موسى و هارون [3]به نعمتهايى كه بر ايشان كرديم كه آن نعمتها قطع اذيّات آفات كرد از ايشان.و اصل كلمه در لغت«قطع»باشد،و منه قوله: ...لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ [4]،اى غير مقطوع [5]،و حبل منين [6]،اى مقطوع [7]فعيل به معنى مفعول بود [8].
وَ نَجَّيْنٰاهُمٰا وَ قَوْمَهُمٰا مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ ،و ايشان را و قومشان را از غم عظيم برهانيديم،و آن غم فرعون بود كه ايشان را مىكشتند و خدمت مىفرمودند و انواع رنج و بلا بر ايشان نهاده بودند.
وَ نَصَرْنٰاهُمْ ،و نصرت داديم ايشان را بر فرعون و قومش به اهلاك [9]فرعون و غرق او و قومش [10]. فَكٰانُوا هُمُ الْغٰالِبِينَ ،ايشان غالب بودند به حجّت و غالب شدند به نصرت.
وَ آتَيْنٰاهُمَا الْكِتٰابَ الْمُسْتَبِينَ [11]،و ايشان را كتابى داديم روشن با بيان و آن تورات است.يقال:بان الشىء و ابان و استبان و تبيّن،اذا ظهر.
وَ هَدَيْنٰاهُمَا الصِّرٰاطَ الْمُسْتَقِيمَ ،و ايشان را هدايت داديم به ره راست به اقدار و تمكين [12]و ازاحت علّت و نصب ادلّه و انواع الطاف و توفيق و بيان چيزهاى مقرّب كه عند آن ايشان [13]بر استقامت ثبات كردند.و روا باشد كه به ره راست ره [14]بهشت