نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 555
متأخرين زيديه كه صريحا دعواى امامت كردهاند
و بيزارى و برائت از طلحه و زبير و عايشه و ابن ملجم و شمر و عبيد الله بن زياد و
عمر بن سعد و سنان بن انس و هر كه با حضرت امير و حضرت حسين جنگ كرده است و توبه
او معلوم نشده است و تبرى از جميع ايشان عموما و اعتقاد بخوبى سلمان و ابو ذر و
مقداد و عمار خصوصا خواص ائمه عموما و حلال بودن متعه و حج تمتع و گفتن حى على خير
العمل در اذان و اقامه و مسح كشيدن پاها در وضوء و رجحان از بالا بپائين شستن
اعضاء وضو بنا بر اظهر و عدم استحباب دست بستن و آمين گفتن در نماز و عدم استحباب
«الصلاة خير من النوم» در اذان و برجحان جلسه استراحت بعد از سجده دويم بر احتمالى
و استحباب سجده شكر بعد از نماز و استحباب زيارت قبور رسول خدا صلى اللّه عليه و
آله و ائمه و تعظيم و تعمير آنها بلكه استحباب زيارت قبور صالحان از شيعه و خويشان
و اقارب مؤمنين مطلقا بنا بر اظهر و حرمت گوشت سگ و ساير سباع و حشرات مانند گربه
و مار و موش و مانند اينها بنا بر احتمال اظهر و حرمت وطى محارم بالف ذكر بحرير بر
احتمالى بلكه عدم قول بجبر مطلقا و عدم ساقط شدن عبادات و اين را از جمله ضروريات
دين اسلام ميتوان شمرد مجملا هر چه ظهورش در دين و ايمان و مذهب اثنا عشر بمرتبه
رسيده باشد كه هر كه در اين دين داخل باشد آن را داند از ضروريات دين ايمان خواهد
بود و انكار آن مستلزم انكار صاحب آن دين است و اگر چه در كلام اكثر علماء تصريح
باين نيست اما از دليل ايشان بر كفر منكر ضرورى اين دين بر ايشان لازم مىآيد و در
احاديث بسيار وارد شده است كه از ما نيست كسى كه ايمان برجعت ما نداشته باشد و
متعه ما را حلال نداند و در باب برائت از أبو بكر و عمر و احزاب ايشان و ساير
اعداء و مخالفان ايشان احاديث متواتره وارد شده است كه هر كه از ايشان بيزارى
نجويد شيعه ما نيست بلكه دشمن ما است و در كتاب نفحات اللاهوت احاديث متواتره از
طرق عامه و خاصه در اين باب ايراد نموده و در كتاب بحار الانوار زياده بر آن ايراد
نموده و حضرت امام رضا عليه السّلام در رساله شرايع دين كه از براى مأمون نوشته
است فرموده است كه محض و خالص ايمان آنست كه گواهى بدهى كه خدا يگانه است و شريك
ندارد و واحد حقيقى است و اعضاء و اجزاء ندارد و همه باو محتاجند و او قائم بذات
خود است و همه چيز باو قائم است و شنوا و بينا و قادر است در همه چيز و هميشه بوده
است و هميشه خواهد بود و عالمى است كه به هيچ چيز جاهل نمىباشد و قادرى است كه
هرگز عاجز نمىشود و بىنيازى است كه هرگز محتاج نميشود و عادلى است كه هرگز جور نميكند
آفريننده همه چيز است و مثل او چيزى نيست و شبيه و ضد و كفوى
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 555