responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 2  صفحه : 554

فى الجمله بنا بر احتمالى و رجحان جماعت در نمازها فى الجمله و رجحان تصديق بر مساكين فى الجمله و فضيلت علم و اهل علم و فضيلت راستگوئى كه ضرر نرساند و بدى دروغى كه نافع نباشد و حرام بودن زنا و لواط بلكه بوسيدن زن و پسر مردم از روى شهوت بنا بر اظهر و حرام بودن شراب انگور نه بوزه و شرابهائى كه از غير انگور مى‌گيرند حرمت آنها ضرورى دين اسلام نيست زيرا كه سنيان بعضى حلال ميدانند اما دور نيست كه ضرورى دين شيعه باشد و حرمت خوردن گوشت خوك و ميته و خون فى الجمله و حرمت نكاح مادران و خواهران و دختران و دخترهاى برادر و دخترهاى خواهر و عمه‌ها و خاله‌ها بلكه مادر زن و جمع ميان دو خواهر بنا بر اظهر و حرمت سود قرض فى الجمله بنا بر احتمال و حرمت ظلم و خوردن مال مردم بى‌جهت شرعى و حرمت كشتن مسلمانان بغير حق و مرجوح بودن فحش و دشنام بيجهت با مسلمانان و زدن و تعذيب كردن ايشان بى‌سببى بلكه غيبت و بهتان ايشان بنا بر احتمالى و رجحان سلام و جواب آن بنا بر احتمال اقوى و راجح بودن نيكى با پدر و مادر و مرجوح بودن عقوق ايشان بلكه راجح بودن مطلقا صله رحم بنا بر احتمالى و حكم ميراث فى الجمله و آنكه وارث احق است بمال ميت از غير وارث بلكه عمل بوصيت فى الجمله بنا بر احتمالى و آنكه تصديق و خيرات بميت نفع ميبخشد بنا بر اظهر و آنكه روزه مجملا رجحان دارد و آنكه نكاح باعث حليت وطى ميشود و طلاق باعث تفريق مى‌شود و آنكه بدن را از نامحرم بايد پوشانيد فى الجمله و مرجوحيت نظر بعورت اجانب و مرجوحيت وطى حيوانات و آنكه عقد بيع و اجاره و صلح فى الجمله باعث انتقال ميشود بنا بر اظهر و آنكه ذبح حيوانات فى الجمله باعث حليت ميشود و حرمت دزدى و راهزنى مسلمانان و حقيت قرآن مجيد و منزل بودن آن از جانب خدا بلكه معجزه بودن آن بنا بر اظهر و مودت اهل بيت رسالت و تعظيم ايشان و لهذا خوارج و نواصب كافرند كه انكار ضرورى دين اسلام كرده‌اند و اكثر ضروريات دين در عرض اين رساله سابقا مذكور شد و غير آنها از امورى كه متواتر و معلوم باشد نزد عامه مسلمانان و سابقا مذكور شد كه بعضى از امور هست كه نزد شيعه اماميه ضرورى است و نزد ساير مسلمانان ضرورى نيست مثل امامت ائمه اثنى عشر و كمال علم و فضل ايشان بلكه عصمت ايشان بنا بر اظهر و منصوص بودن ايشان از جانب حق تعالى و حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله بنا بر اظهر و آنكه امام زياده از دوازده نيست و امام دوازدهم موجود است و ظاهر خواهد شد و بر اديان باطله غالب خواهد گرديد و وجوب بيزارى از أبو بكر و عمر و عثمان و معاويه و يزيد و جميع خلفاى بنى اميه و بنى عباس كه دعوى امامت و خلافت بنا حق كرده‌اند بلكه خلفاى اسماعيليه و ائمه‌

نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 2  صفحه : 554
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست