نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 554
فى الجمله بنا بر احتمالى و رجحان جماعت در
نمازها فى الجمله و رجحان تصديق بر مساكين فى الجمله و فضيلت علم و اهل علم و
فضيلت راستگوئى كه ضرر نرساند و بدى دروغى كه نافع نباشد و حرام بودن زنا و لواط
بلكه بوسيدن زن و پسر مردم از روى شهوت بنا بر اظهر و حرام بودن شراب انگور نه
بوزه و شرابهائى كه از غير انگور مىگيرند حرمت آنها ضرورى دين اسلام نيست زيرا كه
سنيان بعضى حلال ميدانند اما دور نيست كه ضرورى دين شيعه باشد و حرمت خوردن گوشت
خوك و ميته و خون فى الجمله و حرمت نكاح مادران و خواهران و دختران و دخترهاى
برادر و دخترهاى خواهر و عمهها و خالهها بلكه مادر زن و جمع ميان دو خواهر بنا
بر اظهر و حرمت سود قرض فى الجمله بنا بر احتمال و حرمت ظلم و خوردن مال مردم
بىجهت شرعى و حرمت كشتن مسلمانان بغير حق و مرجوح بودن فحش و دشنام بيجهت با
مسلمانان و زدن و تعذيب كردن ايشان بىسببى بلكه غيبت و بهتان ايشان بنا بر
احتمالى و رجحان سلام و جواب آن بنا بر احتمال اقوى و راجح بودن نيكى با پدر و
مادر و مرجوح بودن عقوق ايشان بلكه راجح بودن مطلقا صله رحم بنا بر احتمالى و حكم
ميراث فى الجمله و آنكه وارث احق است بمال ميت از غير وارث بلكه عمل بوصيت فى
الجمله بنا بر احتمالى و آنكه تصديق و خيرات بميت نفع ميبخشد بنا بر اظهر و آنكه
روزه مجملا رجحان دارد و آنكه نكاح باعث حليت وطى ميشود و طلاق باعث تفريق مىشود
و آنكه بدن را از نامحرم بايد پوشانيد فى الجمله و مرجوحيت نظر بعورت اجانب و
مرجوحيت وطى حيوانات و آنكه عقد بيع و اجاره و صلح فى الجمله باعث انتقال ميشود
بنا بر اظهر و آنكه ذبح حيوانات فى الجمله باعث حليت ميشود و حرمت دزدى و راهزنى
مسلمانان و حقيت قرآن مجيد و منزل بودن آن از جانب خدا بلكه معجزه بودن آن بنا بر
اظهر و مودت اهل بيت رسالت و تعظيم ايشان و لهذا خوارج و نواصب كافرند كه انكار
ضرورى دين اسلام كردهاند و اكثر ضروريات دين در عرض اين رساله سابقا مذكور شد و
غير آنها از امورى كه متواتر و معلوم باشد نزد عامه مسلمانان و سابقا مذكور شد كه
بعضى از امور هست كه نزد شيعه اماميه ضرورى است و نزد ساير مسلمانان ضرورى نيست
مثل امامت ائمه اثنى عشر و كمال علم و فضل ايشان بلكه عصمت ايشان بنا بر اظهر و
منصوص بودن ايشان از جانب حق تعالى و حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله بنا بر اظهر
و آنكه امام زياده از دوازده نيست و امام دوازدهم موجود است و ظاهر خواهد شد و بر
اديان باطله غالب خواهد گرديد و وجوب بيزارى از أبو بكر و عمر و عثمان و معاويه و
يزيد و جميع خلفاى بنى اميه و بنى عباس كه دعوى امامت و خلافت بنا حق كردهاند
بلكه خلفاى اسماعيليه و ائمه
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 554