responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 1  صفحه : 87

كه ايشان شيعيان تواند و موعد من و شما در نزد حوض كوثر است هرگاه جمع شوند امتها براى حساب خواهند ديد شما را با رويهاى سفيد و نورانى ايضا از ابن عباس روايت كرده است كه اين آيه در شأن على و اهل بيت او نازل شده است ابن مردويه و ساير محدثين عامه بطرق متعدده اين مضمون را روايت كرده‌اند و مؤيد اين آنست كه فخر رازى و غير او از ابن مسعود روايت كرده‌اند كه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود «على خير البشر من ابى فقد كفر» يعنى على بهترين بشر است و هر كه ابا كند كافر است و ايضا فخر رازى و غير او از مخالفان روايت كرده‌اند كه رسول خدا در باب ذو الثديه فرمود كه ميكشد او را بهترين خلق و بروايت ديگر ميكشد او را بهترين از امت و ابن مردويه از ابى البشر انصارى از پدرش روايت كرده كه گفت رفتم بنزد عايشه پرسيد كى كشت ايشان را يعنى خوارج را گفتم على كشت ايشان را گفت مانع نمى‌شود مرا آن عداوتى كه در نفس منست بر على آنكه حق را بگويم شنيدم از رسول خدا كه مى‌فرمود ميكشد ايشان را بهترين امت من بعد از من و شنيدم كه مى‌فرمود حق با على است و على با حقست و ايضا از مسروق روايت كرده است كه گفت عايشه را سوگند دادم كه آنچه شنيده‌اى در باب ايشان بگو گفت شنيدم كه رسول خدا مى‌فرمود كه ايشان بدترين خلق و خليقه‌اند و ميكشد ايشان را بهترين خلق خدا و خليقه و بزرگترين ايشان نزد خدا از جهة قرب و وسيله و ايضا بچندين سند ديگر از مسروق روايت كرده است و در بعضى روايت چنين است كه ميكشد ايشان را بهترين خلق و كسى كه در قيامت وسيله او نزد خدا از همه نزديكتر است و در بعضى روايات ميكشد ايشان را بهترين امت و از مسند ابن حنبل نيز مثل روايت دويم روايت كرده است پس از اين احاديث كه متفق عليه خاصه و عامه است ظاهر شد كه آن حضرت و شيعيانش بهترين خلايقند پس اولى و احق است بامامت و اما سبقت آن حضرت در جهاد احتياج ببيان ندارد و برق شمشير آتشبار حيدر كرار تا قيامت روشنى‌بخش دلهاى مؤمنان و لهب جانسوز منافقانست و بعد از اين مجملى از آن بيان خواهد شد.

(پانزدهم) قُلْ كَفى‌ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ‌

يعنى بگو اى محمد بس است ميان من و شما خدا گواه و آنكه نزد او است علم كتاب يعنى قرآن يا علم لوح محفوظ و احاديث مستفيضه از طرق خاصه و عامه وارد شده است كه مراد بآن كسى كه نزد اوست علم كتاب امير المؤمنين عليه السّلام است و فرزندان اويند چنانچه عامه روايت كرده‌اند از شعبى كه گفت هيچ‌كس اعلم نبود بكتاب خدا بعد از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از على بن أبي طالب عليه السّلام و عاصم از عبد الرحمن سلمى روايت كرده است از ابن مسعود كه گفت نديدم‌

نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 1  صفحه : 87
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست