نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 577
3.
از بررسی مطالب فوق، این نتیجه حاصل میشود که: «صبغه»؛ یعنی دین مبین
اسلام، و این معنا، همان فرمایش امام صادق علیه السّلام به روایت ابان از
محمّد بن مسلم و حمران است که آن بزرگوار فرمود: «الصبغة هی الاسلام.» [1] با تحقیق مذکور، آیه شریفه 138 سوره بقره، اینچنین معنا میشود: دین
خدای تعالی، و چه کسی نیکوتر است از خدای تعالی از جهت عرضه دین (که دین
مبین اسلام را عرضه نموده)، ما (مؤمنان از طریق دین مبین اسلام) او را
عبادت میکنیم.
ب- معنا و مفهوم دوّم احسن
یکی از معانی احسن، فی قوله تعالی: «وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ
فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها»، [2] میباشد، و آن، به معنای
نیکوتر بودن تحیّت است در پاسخ به تحیّت عرضه شده، و تحیّت در آیه شریفه،
مصدر بوده و به معنای سلام گفتن و نیز به معنای درود و سلام میباشد. این
آیه کریمه دستور آداب برخورد دو مؤمن را بیان میکند، و آن، برخورد نیکوی
کلامی است تا ارتباط قلبی و عاطفی بین آن دو، محکمتر و وحدت و یگانگی و
اخوتشان، شدیدتر، و احساس امنیت روانیشان، قویتر گردد، و به این وسیله،
زمینه خوشبختی بین افراد فراهم شود، و موجبات تسهیل در حلّ بسیاری از مسایل
اجتماعی و اقتصادی و دیگر معضلات پدید آید و در نتیجه، فرهنگ اخلاقی جامعه
در روند مطلوب فطری اعتلا یابد. این برخورد و ایجاد ارتباط بین دو مؤمن،
بر اساس احترام افزونتر، و یا احترام متقابل است؛ چنانکه خدای متعال
میفرماید: و چون شما مورد تحیّت و سلام و درود، از طرف مؤمنی قرار گرفتید،
پس شما هم به نحو نیکوتر از آن، او را مورد تحیّت، یا سلام و درود قرار
بدهید: «وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها»، و
یا حد اقل، این برخورد نیکو را که به صورت اهدای تحیّت نسبت به شما عرضه
شده، شما هم متقابلا، خود آن تحیّت را به او اهدا کنید: «فَحَیُّوا
بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها.»
[1]. نور الثقلین، ج 1، ص 132، ص 100. [2]. نساء/ 86.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 577