نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 544
فرّاء
و زجّاج که دو نفر از مفسرین هستند، گفتهاند: در کلام اضمار هست، و تقدیر
آن چنین است: «لیبلوکم فیعلم احسن عملا.»: قدیم تعالی، اگرچه عالم به
اشیاست قبل از ایجاد آنها، امّا خلق را آزمایش میکند به نوع آزمایشی تا
نسبت به آنان علم و آگاهی پیدا کند تا بر فعلشان برحسب کاری که انجام
دادهاند، جزا دهد، و چون پاداش، کیفر، گرامی داشتن و به جلال و شکوه
رساندن، پسندیده نیست، مگر بعد از وجود طاعت و معصیت، ناچار است از اینکه
تکلیفی، امر و نهیای، در کار باشد، و لذا بر این اساس است که آزمایش
نمودن، بهطور مجاز بر آن جاری گردد. [1] شیخ ابی علی، فضل بن حسن طبرسی
رحمه اللّه در مجمع البیان فی قوله تعالی: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ
أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ»، [2] فرموده:
«صِبْغَةَ اللَّهِ»؛ یعنی دین خدای تعالی را پیروی کنید، و این، قول ابن
عباس و بعضی دیگر از مفسرین است، و نزدیک به این قول از امام صادق علیه
السّلام روایت شده که فرمود: مقصود از آن، «اسلام» است، و در معنای آن
گفتهاند: شریعت خدای تعالی که در آن ختنه کردن معمول میباشد، و نیز گفته
شده: یعنی: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها»، و
قوله: «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»؛ یعنی برای هیچکس، نیکوتر
از دین خدای تعالی نیست، و در لفظ استفهام است و در معنا انکار. [3] نیز
فی قوله تعالی: «وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ
مِنْها أَوْ رُدُّوها»، [4] فرموده: خدای تعالی مسلمین را امر نمود به ردّ
سلام بر مسلمان، به بهتر از سلامی که گفته شده، اگر مؤمن باشد؛ و گرنه باید
در جواب بگوید: «و علیکم» و بر آن چیزی نیفزاید، و لذا قول خداوند:
«بِأَحْسَنَ مِنْها»، خاصّ مسلمین است، و قوله: «أَوْ رُدُّوها»، برای اهل
کتاب است، و بنابر قول ابن عباس، پس چون مسلمان بگوید: «السّلام علیکم»، پس
در جواب بگو: «و علیکم السّلام و رحمة اللّه»، و چون بگوید: «السّلام
علیکم و رحمة اللّه»، پس در [1]. تبیان، ج 10، ص 58. [2]. بقره/ 138. [3]. مجمع البیان، ج 1، ص 219. [4]. نساء/ 86.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 544