نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 541
آن
بود؛ چنانکه پیامبر بعد از خود را به آن امر نمود و به آنان سفارش کرد،
به اقرار به توحید و به عدل او و به تنزیهاش از آنچه سزاوارش نیست،
انجامدهنده است به فعل نیکو، درحالیکه ابراهیم علیه السّلام حنیف بود؛
یعنی متمایل به اسلام بود، و به دین پروردگارش نسبت به یهودیت و نصرانیت،
عادل بود، و از دین یهود و نصاری که هریک از آنها در درونشان دچار
تناقضاند، عدول داشت، و در این طریق، مستقیم و استوار بود. [1] همچنین
فی قوله تعالی: «أَ فَحُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ»، از باب کنایه
است، و در معنای آن، دو قول است، و یک قول آن، بدین معناست: آیا حکم زمان
جاهلیت را؛ یعنی دوران پرستش بتها را، طلب میکنید که در آن فقرا محکوم و
ملزم به اجرای حکم بودند و اقویا و اغنیا در اجرای حکم، مورد مؤاخذه واقع
نمیشدند؟ و قوله: «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ
یُوقِنُونَ»، «حکما»، منصوب بر تمییز است؛ یعنی از نظر فصل بین حق و باطل
بدون جانبداری و بدون رعایت خویشاوندی، و معنای آن چنین است: و چه کسی
افضل و برتر است از خدای متعال در حکم نمودن و تمییز بین حق و باطل بدون
جانبداری و بدون رعایت خویشاوندی، برای گروهی که به خدای تعالی و به حکم او
یقین دارند. [2] فی قوله تعالی: «وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتِیمِ
إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»، [3] فرموده: مراد از قرب، تصرف در آن
است، و در معنای قوله: «إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»، سه قول است؛ یکی،
حفظ نمودن مال است برای یتیم تا او بزرگ شود، پس از آنکه بزرگ شد، مال را
به او تسلیم کنند. قول دیگر، این است که آن را در جهت تجارت صرف کنند تا
برای آن یتیم بهره و سودی داشته باشد، و قول سوم، آنکه برای مال آن یتیم،
قیّم شناختهشده نیکوکاری را بگیرند که بدون کسوه و مخارج (در حفظ آن مال و
در افزودن بر آن) تلاش کند. [4] [1]. تبیان، ج 3، ص 339. [2]. تبیان، ج 3، ص 542. [3]. انعام/ 153. [4]. تبیان، ج 4، ص 318.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 541