نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 330
3. تسلیم در تفاسیر
فرهنگ قرآن، اخلاق حمیده ج1 359 مرحوم شیخ طایفه علی بن حسن طوسی
در تفسیر تبیان فی قوله: «إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَیْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ»،
[1] از قول مجاهد و سدی گفته: معنای آن این است که اجرت شیر مادر را به
مقدار اجرت المثل پرداخت کند و بنابر قول سفیان، به قدر اجرت دایه بپردازد،
و بنابر قول ابن شهاب، بابت شیر دادن پرداخت کند، و بنا بر قول ابن جریح،
اجرت مادر و نظیر آن را پرداخت نماید. مرحوم شیخ طبرسی در تفسیر مجمع
البیان علاوه بر ذکر اقوال مذکور در تفسیر آیه، در معنای قوله:
«آتَیْتُمْ»، فرموده: یعنی: «ضمنتم و الزمتم»؛ بدین معنا که شما ضامن بوده و
ملزم به پرداخت آن هستید. [2] همینطور فی قوله تعالی: «وَ لکِنَّ
اللَّهَ سَلَّمَ»، [3] فرموده: سلامة، رهایی یافتن از آفت است. سلم، یسلم
سلامة و أسلمه اسلاما، هنگامی است که او را به سلامتی رد کند، و اسلم
الانسان، هنگامی است که از لحاظ دین در سلامت داخل گردد، و سلّمه تسلیما،
هنگامی است که او را رهایی دهد. استسلم و استسلاما، هنگامی است که خودش را
برای امری تسلیم و واگذار کند، و تسلم تسلما، هنگامی است که با لمس کردن آن
(سنگ اسود)، سلامتی را طلب کند. [4] نیز فی قوله تعالی: «إِلَّا
إِیماناً وَ تَسْلِیماً»، [5] فرموده: جز اینکه خدای متعال را تصدیق
نمودند و نسبت به پیامبر او مطیع و منقاد گردیدند. [6] همچنین فی قوله
تعالی: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ»، [7]
فرموده: صلوات خدای متعال، انواع اکرام او از کرامات و تفضیل، اعلای درجات و
ترفیع منازل و ثنای او و غیر آن است که به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله
اعطا نموده است و صلوات ملایکه، درخواست آنان از خدای تعالی است که مانند
آن را به او اعطا نماید، و فی قوله تعالی: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ
[1]. بقره/ 233. [2]. تبیان ج 2، ص 26- مجمع البیان، ج 2، ص 236. [3]. انفال/ 43. [4]. تبیان، ج 5، ص 130. [5]. احزاب/ 22. [6]. تبیان ج 8، ص 297- مجمع البیان، ج 8، ص 349. [7]. احزاب/ 56.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 330