responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2146

طولا...ثم غسل اليد اليمنى من المرفق ثم غسل اليسرى كذلك ثم مسح مقدم الرأس بمسماه ثم بشرة رجل اليمنى كذلك ببقية البلل مرتبا متواليا بحيث لا يجف السابق» (از شرح لمعه ج 1 ص 19).

در معتقد الاماميه آمده است:

بدان كه در وضو پانزده چيز فريضه است:پنج فعلست و ده كيفيت.

آنچه فعل است:نيت كردن،و روى شستن،و هر دو دست شستن،و مسح سر كردن،و مسح هر دو پاى كردن.

و آنچه كيفيت است پيوسته داشتن نيت بحال وضو،و بر حكم نيت بودن تا آنگه كه از وضو فارغ شود،و شستن روى از رستنگاه موى سرتاسر زنخدان بدرازنا و بپهنا،چندان كه انگشت مهين و ميانين بروى بگذرد،و شستن دست از وارن تا سر انگشتان،و موى باز پس نشكستن در شستن دستها،و مسح بر پيش سر كردن بمقدار آنكه نام مسح بر وى افتد،و مسح پاى كردن از سر انگشتان پاى تا كعب،و كعب در ميان پشت پاى بود،و آب نو بر نگرفتن در مسح سر و مسح پاى،و ترتيب نگه داشتن، و آن چنان بود كه ابتدا بشستن روى كند، آنگه بدست راست،آنگه بدست چپ،آنگه بمسح سر،آنگه بمسح پاى،و موالات، آن پياپى داشتن بود و در شستن اعضا به مقدار آنكه آنچه از پيش شسته بود خشك نگردد در هواى معتدل.

و دليل بر وجوب نيت قول خداست:

«وَ مٰا أُمِرُوا إِلاّٰ لِيَعْبُدُوا اللّٰهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ» يعنى نفرمودند ايشان را الا به آنكه خداى را پرستند خالص گردانيدهبراى او دين را،يعنى:طاعت را و عبادت را.و وضو عبادت است،و عبادت نباشد الا به نيت،پس نيت واجب باشد.و رسول ص فرموده است:

«الاعمال بالنيات» كارها به نيت است.و وضو از اعمال است،بايد كه به نيت باشد.

و فرمود،

«انما لامرئ ما نوى» يعنى:

بدرستى كه مرد راست آنچه نيت كرد.

و فايدۀ«انما»آنست كه هر چه نيت نكرده باشد،وى را نباشد.

و صورت نيت آنست كه در خاطر خود آرد كه وضوى نماز ميكنم،رفع حدث را و استباحت نماز را تقرب بخداى تعالى و حد روى كه شستن وى واجب است، آن مقدار است كه گفته شد،از رستنگاه موى سر تا سر زنخدان بدرازنا و از پهنا، چندان كه انگشت مهين و ميانين بوى رسد.و دليل برين كه اين مقدار رويست و شستن اين واجب است،اجماع است.

و آنچه زيادت برين است از گوش تا گوش،دليلى نيست بر آنكه از روى است،و شستن آن واجب است.و اصل برائت ذمت است از شستن آنچه از اين مقدار زيادت است.

و هر كه گويد:آن از روى است و شستن آن واجب است،دليل بر وى باشد.

و شستن روى و دستها يك بار فريضه است،و دوم بار سنت است،و سوم بار بدعت است بنزد اين طائفه،و مبطل وضو است،و بنزد ديگران فضيلت است يا سنت.و دليل بر صحت مذهب ايشان و آنكه چون دو بار بشويند،وضوى ايشان صحيح است،و نمازى كه به آن وضو كنند مجزى و صحيح است،اجماع امت

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2146
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست