responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1900

از راه دليل عقل بداند كه خدائى هست و انبياء و رسولانى آمده‌اند و احكامى براى بشر آورده‌اند و وجود انبياء لطف است و معاد و حساب و كتابى هست و در تفصيل آن تقليد كنند و از قول ديگران پيروى نمايند.و بالجمله در اصول دين تقليد محض روا نيست و آياتى در مذمت تقليد آمده است از جمله.

«وَ لاٰ تَقْفُ مٰا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّمٰا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشٰاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللّٰهِ مٰا لاٰ تَعْلَمُونَ... وَ مٰا لَهُمْ بِذٰلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلاّٰ يَظُنُّونَ - وَ مِنَ النّٰاسِ مَنْ يُجٰادِلُ فِي اللّٰهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ.» و بالجمله در روايت مفصل آمده است كه

«من كان من الفقهاء حافظا لدينه مخالفا لهواه مطيعا لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه» و در اينكه مجتهد در تمام مسائل مستنبطۀ خود مصيب است يا مخطى بحث است يعنى آنكه هر مسألۀ را مجتهد استنباط كرد،اگر مخالف با واقع باشد همان حكم الله واقعى خواهد شد و مجتهد مصيب است يا نه و استنباطات مجتهد اگر مطابق با واقع نباشد حكم فعلى او همان است لكن موجب اين نيست كه حكم واقعى هم در حق او تغيير كند يا نه و البته اگر مجتهد خطا كند باكى بر او نيست و حكم در حق او و مقلدينش همان است كه استنباط كرده است بعد از فرض عدالت و امانت و علم لازم.در اينجا بحث زياد است.

مَقْلوب

-(اصطلاح اهل درايه و حديث و ادب)خبرى كه در سند آن يا در متن آن قلب شده باشد به بعضى ديگر مثل آنكه بگويدمحمد بن احمد بن عيسى و حال آنكه احمد بن احمد بن عيسى است و در متن به تصحيف و تحريف و تبديل است (از درايه ص 68).

مقلوب در عروض قلب در اركان جمله يا عبارت است و آن چهار نوعست مقلوب بعض چنانكه در نثر يا در نظم دو كلمه يا زيادتر آورده شود كه ميان آن تأخر و تقدم در بعضى حروف باشد نه در همه مانند«رقيب.قريب.شارع.

شاعر.سكره.سركه.رشك.شكر»:

از آن جاودانه دو چشم سياه
دلم جاودانه عديل عنا است
مقلوب كل كه تقديم و تأخير،در همۀ حروف باشد«مانند«سيل،ليس تاريخ خيرات،كس،سك،ريش و شير.» مغلوب مستوى كه در يك بيت شعر تمام چنان بود كه هم راست بتوان خواند، هم وارونه:

شكر به ترازوى وزارت بركش
شو همره بلبل بلب هر مهوش
رجوع شود به(حدائق ص 17-المعجم 219).

در بديع آرد مقلوب:

وارونه و يا واژگونه كردن كلامست.

چنانكه گر را،رگ گوئى و من يحرم يرحم كه استعمال مقلوب است:

از آن جاودانه دو چشم سياه
دلم جاودانه عديل عناست
بگنج اندرون ساخته خواسته بجنگ اندرون لشكر آراسته.كه گنج مقلوب جنگ است.

شكر به ترازوى وزارت بركش

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1900
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست