responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1775

ببرهان ثابت شود و غرض از هر علمى ببرهان شناختن مسائل مورد بحث در آن علم است و بهر حال مسائل عبارت از مطالبى است كه در هر علمى مورد بحث قرار گيرد و غرض از هر علمى شناخت همان مسائل است و آن يكى از اجزاء علوم است و اجزاء علوم سه است 1 موضوعات 2 مبادى 3 مسائل (از كشاف ص 761).

مَسائِلِ اصول

-(اصطلاح اصولى) مسائل اصول عبارت از امورى ميباشند كه بحث ميشود از آنها از حال دليل بعد از فراغ از بودن آنها دليل نه از دليلية دليل.

(از رسائل ص 331).

مَساجِدِ سَبْعَه

-(اصطلاح فقهى) مواضع هفتگانه را گويند كه نمازگزار بر خاك مينهد كه جبهه.دو دست، دو زانو،دو ابهام دو پا است.كه واجب است اين هفت موضوع بر خاك برسد.

(از شرح لمعه ص 33).

مُسافِر

-(اصطلاح عرفانى)سالك الى اللّه را گويند كه مسافران شاه راه عدم و فنااند و مسافران عرش و مسافران عالم معنى‌اند.

صنفى در بحر و صنفى در بحر و بر مسافر بودند.

رجوع به سلوك و (رسائل شاه نعمت اللّه ج 5 ص 21 شود.) عزيز الدين گويد:اى درويش بدان كه ما مسافرانيم و البته ساعة فساعة درخواهيم گذشت و حال هر يك از ما هم مسافر است و البته ساعة فساعة خواهد گذشت،اگر دولت است ميگذرد،اگر محنت است هم مى‌گذرد،پس اگر دولت دارى اعتماد بر دولت مكن كه معلوم نيست كه ساعت ديگر چون،باشد و اگر محنت دارى هم دل خود را تنگ مكن كه معلوم نيست كه ساعت ديگر چون باشد (رجوع شود بانسان كامل نسفى ص 35).

مُساقات

-(اصطلاح فقهى)مفاعله از سقى است و آن باشد كه شخصى را در باغات مانند نخلستان و موستان بكار گيرند بر اين مبنى كه سهمى معلوم از محصولش را بآن دهند و بالجمله واگذار كردن درخت است به كسى براى آبيارى و اصلاح و حفاظت و حراست آن در مقابل مقدارى بطور مشاع از ميوه‌هاى آن و صيغه آن(دفعت اليك هذه النخلة مساقاة بكذا)است(از الفقه على....ج 3 ص 26-شرح لمعه ج 1 ص 334-كشاف ص 800).

و هى معاملة على الاصول بحصة من ثمرها و هى لازمة من الطرفين و ايجابها ساقيتك او عاملتك او سلمت اليك او ما اشبهه من الالفاظ الدالة على انشاء هذا العقد صريحا.و القبول الرضاء به و تصح المساقاة اذا بقى للعامل عمل تزيد به الثمرة سواء ظهرت قبل العقد او لا و لا بد فى صحة المساقاة من كون الشجر...

و ينتفع بتمرته مع بقاء عينه بقاء يزيد عن سنة غالبا و فيما له ورق كالحناء نظر (اختلاف است).و يشترك تعيين المدة

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1775
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست