responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1764

صحابه نيز لباس صوف مى‌پوشيدند.

هجويرى گويد:مرقعه پيراهن وفاست مر اهل صفا را،و لباس سرور است،مر اهل غرور را تا اهل صفا كه پوشند از كونين مجرد شوند و از مألوفات منقطع گردند و اهل غرور از حق محجوب شوند و از صلاح باز مانند،محصول يكى از صفا بود و يكى را غلط بود.

ابو عبد اللّه بحرى گويد من النفاق ان تلبس لباس الفتيان و من يصبر على حمل اثقال الفتوة فقيل له ما الفتوة؟فقال:

رؤية اعذار الخلق و تقصيرك تمامهم و نقصانك و الشفقة على الخلق كلهم برهم و فاجرهم و كمال الفتوة هو الا يشغلك الخلق عن اللّه،(طبقات ص 255).

روايت است كه اويس قرنى لباس پشمينه پوشيدند و رقعه‌ها بر آن گذاشتند.

حسن بصرى نيز مرقعه پوشيده بود.

و گويند«المرقعه قميص الوفا لأهل الصفا»و چون لباس پشمينه و مرقعه اصلى بود.هر كجا پاره شود بر آن رقعه گذارند.

مريدى بايد مرقعه پوشد كه مستقيم الحال باشد و از جملۀ فراز و نشيب طريقت گذشته باشد و ذوق احوال چشيده و مشرب اعمال يافته و قهر جلال و لطف جمال ديده و اميد از لذات حيات منقطع كرده و دل از زندگى پاك گردانيده و عمر خود همه مصروف در خدمت خلق كرده باشد.

بيشتر جامه‌هاى مرقعه كبود باشد از آن جهت كه اصل طريقت ايشان بر سياحت و سفر نهاده شده است و جامۀ سفيد اندر سفر بر حال خود نماند،و شستن وى دشوارباشد.

ديگر آنكه كبود پوشيدن شعار اصحاب فوات و مصيباتست و جامه اندوهناك و اندوه‌كنان،و دنيا دار محنت و ويرانۀ مصيبت است.

(كشف المحجوب ص 49-52) و بالجمله مرقعه زينت اولياء خداست عوام بدان عزيز گردند و خواص اندر آن ذليل شوند.

عز عام آن بود كه چون بپوشند خلق باو حرمت دارند و ذل خاص آن بود كه چون بپوشند خلق اندر وى بچشم عوام نگرند و ايشان را ملامت كنند پس عوام را مرقعه لباس نعماء بود و خواص را جوشن بلاء بود تا اهل صفا بپوشيدن آن از كونين مجرد شوند و از مألوف منقطع گردند و اهل غرور بدان از حق محجوب شوند.

مَرْگ

-مرك در اصطلاح عرفا بمعنى خلع البسۀ مادى و طرد قيود و علائق دنيوى و توجه بعالم معنوى و فناء در صفات و اسماء و ذات است.

بس حجابت بايد آن اى ذو لباب
مرك را بگزين و بر در آن حجاب
نى چنان مرگى كه در گورى روى
مرگ تبديلى كه در نورى روى
انصارى گويد:مرك بر چهار قسم است مرگ اهانت و لعنت،مرك حسرت و معصيت مرك تحفه و كرامت،مرك خلعت و مشاهدت مرك لعنت،مرك كافرانست و مرك حسرت، مرك عاصيانست و مرك كرامت مرك مؤمنانست،مرگ مشاهدت مرگ پيغمبرانست.

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1764
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست