responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1428

مستقلى باشد و مقترن بيكى از زمانهاى سه‌گانه باشد و مقابل اسم و حرف است مانند ؤ ذهب.يذهب.اذهب»و در فارسى (رفت آمد.ميرود.برو)علامات فعل در عربى يكى آنست كه تواند خبر يا مسند واقع شود و نتواند مبتدا يا مسند اليه واقع شود و ديگر حروف قد،سين و سوف و حروف جازم و ناصب پذيرد مانند «قد ضرب،سوف ضرب،سيضرب،لم يضرب لن يضرب»ديگر به مضارع و امر و نهى و استفهام و نفى و جز آن صرف شود و ديگر ضمائر بارزۀ مرفوعه بدان متصل شود مانند«ضربوا و ضربت»و ديگر نون تأكيد ثقليه و خفيفه پذيرد (از كشاف ص 1142-الهداية ص 182)

فِعلِ آيَنده

-(اصطلاح ادبى)آنست كه بر زمان آينده دلالت كند و در پارسى مصدر مرخم فعل منظور را گرفته پيش از آن مضارع اخبارى فعل خواستن را درآورند مانند«خواهم گفت،خواهيم گفت،خواهى گفت» (از دستورنامه ص 92)

فِعْلِ أمر

-(اصطلاح ادبى)فعل امر بر طلب كارى دلالت كند رجوع بامر شود.

و نيز رجوع به(سيوطى ص 11)شود

فِعلِ تَوليدى

-(اصطلاح اصولى) عوارض و تبعات غير مستقيم افعال و كردارها،عوارض و افعال غير ارادى كه بدنبال پارۀ از عمال خود به خود انجام ميشود اين مسأله يكى از مسائل مهم كلامى و اصولى كه بدان توجه بسيار شده است در كليات مسائل حقوقى آمده است.

فعل مستند بشخص يا بنحو قياماست و يا بنحو صدور.

فعل قيامى عبارت از فعلى است كه بنحو حلول فائم بفاعل باشد مثل خواب و موت و حيات زيرا نسبت موت بشخص،معنى آن صدور موت از او نبوده بلكه از اين جهت است كه قيام موت باوست و همچنين است امثال آن و نسبت اين قبيل افعال بموضوعاتى كه قيامشان بآنهاست مبنى بر توسع است و الا در حقيقت اقتضاء نسبت فعل بفاعل صدور فعل است از فاعل نه حلول در آن و اين نوع از حوادث از افعال ما نيست بلكه براى آنها علل و اسباب مخصوصى است كه بوجود آنها موجود ميشوند.

و در حقيقت فعل هر كس همانا قسم صدورى است كه از خود او صادر شده و بدون توسع و عنايتى نسبتش باو داده شود مثل گشتن و خوردن و آشاميدن و امثال اينها.

فعل صدورى دو قسم است:توليدى و غير توليدى.

فعل توليدى فعلى است كه فاعل سبب آن را ايجاد كرده باشد و باين جهت باو نسبت داده شود مثل نسبت سوزاندن خانه بشخص وقتى كه آتش در آن افكنده باشد و بيشتر از افعالى كه بانسان نسبت داده ميشود از اين قبيل است.

و غير توليدى فعلى است كه فاعل بدون واسطه آن را ايجاد كند و سبب صرف ارادۀ او باشد و اين كمتر اتفاق مى‌افتد.

پس فاعل مباشر كسى ست كه فعلى را رأسا بارادۀ خود ايجاد كرده باشد يا موجب سبب آن باشد.

از آنجائى كه غالبا تأثير اسباب محتاج

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1428
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست