responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1392

شأن آن اختيار داشتن باشد اين نوع فاعل را فاعل بالجبر هم گويند.

(از اسفار ح 2 ص 125).

فاعِل بِالجَبْر

-(اصطلاح فلسفى) رجوع بفاعل بالتسخير و فاعل و(اسفار ج 1 ص 165).شود

فاعِلِ بِالذّات

-(اصطلاح فلسفى) فاعلى است كه بالذات و بلا واسطه منشأ صدور فعلى باشد چنانكه حرارت علت احراق است رجوع بفاعل و(شفا ج 2 ص 527)شود.

فاعِلِ بَسيط

-(اصطلاح فلسفى) فاعل بسيط فاعلى است كه فاعليت او از جهات و اعتبارات مختلف نباشد واحدى الذات باشد و آن ذات حق است و در مرتبت بعد عقول و نفوس‌اند.

رجوع بفاعل و(اسفار ج 1 ص 157).شود

فاعِلِ بِالرِّضا

-(اصطلاح فلسفى) فاعل برضا فاعلى است كه منشأ فاعليت او ذات فاعل باشد و باضافه فاعل عالم بفعلش باشد بنحو علم اجمالى كه عين علمش بذاتش باشد و علم تفصيلى كه عبارت از نفس وجود فعلش باشد و بعبارت ديگر عالم بفعلش باشد و لكن علم او بفعلش عين فعلش باشد و علم او بذاتش علم اجمالى بفعلش باشد كه در علم اجمالى علم عين عالم است و در علم تفصيلى علم او عين معلوم است.«فاما ان يكون علمه بفعله مع فعله بل عينه و يكون علمه بذاته هو علمه السابق بفعله اجمالا لا غير» (شرح منظومه ص 12 و رجوع باسفار ج 1 ص 214 شود)

فاعِلِ بِالطَّبع

-(اصطلاح فلسفى) فاعل بطبع فاعلى است كه فعلش ملائم با طبعش باشد و عالم و شاعر بفعل خود نباشد مانند فاعليت نار براى احراق و منشأ اثر و فاعليت آن طبع نار است.«اما ان يلائم فعله طبعه و هو الفاعل بالطبع» (از شرح منظومه ص 112 و رجوع باسفار ج 1 ص 165،214 شود).

فاعِلِ بِالعَرَض

-(اصطلاح فلسفى) فاعلى است كه فاعليت آن براى اثر خاصى باواسطه و با فاصله باشد كه بالذات فاعل امرى باشد و بالعرض فاعل امرى ديگر (از اسفار ج 1 ص 181)

فاعِلِ بِالعِنايَة

-(اصطلاح فلسفى) فاعل بالعناية فاعلى است كه فعلش تابع علمش باشد و علم او بخير مطلق بدون داعى زائد بر ذات كافى در صدور فعل از آن باشد و-علاوه فعل او مجرد علم او بنظام احسن باشد و بعبارت ديگر منشأ فاعليت او علمش بخير مطلق و نظام احسن وجود باشد و علمش بنظام وجود عين وجود باشد«بل يكون نفس العلم فعليا منشأ للمعلوم فاما ان يكون ذالك العلم بالفعل زائدا على ذاته فهو الفاعل بالعناية» (از شرح منظومه ص 112 و رجوع باسفار ج 1 ص 165 و 213 شود).

فاعِلِ بِالقَسر

-(اصطلاح فلسفى) فاعلى است كه منشأ فاعليت او طبيعت مقسوره و برخلاف مقتضى طبع باشد (اسفار ج 1 ص 165،214).

فاعِلِ بِالقَصْد

-(اصطلاح فلسفى) فاعل بالقصد فاعلى است كه فعل صادر ازو مسبوق باراده و علم باشد و متعلق بغرض بوده و در ترجيح يكى از دو طرف

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1392
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست