نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1392
شأن آن اختيار داشتن باشد اين نوع فاعل را فاعل بالجبر هم گويند.
(از اسفار ح 2 ص 125).
فاعِل بِالجَبْر
-(اصطلاح فلسفى) رجوع بفاعل بالتسخير و فاعل و(اسفار ج 1 ص 165).شود
فاعِلِ بِالذّات
-(اصطلاح فلسفى) فاعلى است كه بالذات و بلا واسطه منشأ صدور فعلى باشد چنانكه حرارت علت احراق است رجوع بفاعل و(شفا ج 2 ص 527)شود.
فاعِلِ بَسيط
-(اصطلاح فلسفى) فاعل بسيط فاعلى است كه فاعليت او از جهات و اعتبارات مختلف نباشد واحدى الذات باشد و آن ذات حق است و در مرتبت بعد عقول و نفوساند.
رجوع بفاعل و(اسفار ج 1 ص 157).شود
فاعِلِ بِالرِّضا
-(اصطلاح فلسفى) فاعل برضا فاعلى است كه منشأ فاعليت او ذات فاعل باشد و باضافه فاعل عالم بفعلش باشد بنحو علم اجمالى كه عين علمش بذاتش باشد و علم تفصيلى كه عبارت از نفس وجود فعلش باشد و بعبارت ديگر عالم بفعلش باشد و لكن علم او بفعلش عين فعلش باشد و علم او بذاتش علم اجمالى بفعلش باشد كه در علم اجمالى علم عين عالم است و در علم تفصيلى علم او عين معلوم است.«فاما ان يكون علمه بفعله مع فعله بل عينه و يكون علمه بذاته هو علمه السابق بفعله اجمالا لا غير» (شرح منظومه ص 12 و رجوع باسفار ج 1 ص 214 شود)
فاعِلِ بِالطَّبع
-(اصطلاح فلسفى) فاعل بطبع فاعلى است كه فعلش ملائم با طبعش باشد و عالم و شاعر بفعل خود نباشد مانند فاعليت نار براى احراق و منشأ اثر و فاعليت آن طبع نار است.«اما ان يلائم فعله طبعه و هو الفاعل بالطبع» (از شرح منظومه ص 112 و رجوع باسفار ج 1 ص 165،214 شود).
فاعِلِ بِالعَرَض
-(اصطلاح فلسفى) فاعلى است كه فاعليت آن براى اثر خاصى باواسطه و با فاصله باشد كه بالذات فاعل امرى باشد و بالعرض فاعل امرى ديگر (از اسفار ج 1 ص 181)
فاعِلِ بِالعِنايَة
-(اصطلاح فلسفى) فاعل بالعناية فاعلى است كه فعلش تابع علمش باشد و علم او بخير مطلق بدون داعى زائد بر ذات كافى در صدور فعل از آن باشد و-علاوه فعل او مجرد علم او بنظام احسن باشد و بعبارت ديگر منشأ فاعليت او علمش بخير مطلق و نظام احسن وجود باشد و علمش بنظام وجود عين وجود باشد«بل يكون نفس العلم فعليا منشأ للمعلوم فاما ان يكون ذالك العلم بالفعل زائدا على ذاته فهو الفاعل بالعناية» (از شرح منظومه ص 112 و رجوع باسفار ج 1 ص 165 و 213 شود).
فاعِلِ بِالقَسر
-(اصطلاح فلسفى) فاعلى است كه منشأ فاعليت او طبيعت مقسوره و برخلاف مقتضى طبع باشد (اسفار ج 1 ص 165،214).
فاعِلِ بِالقَصْد
-(اصطلاح فلسفى) فاعل بالقصد فاعلى است كه فعل صادر ازو مسبوق باراده و علم باشد و متعلق بغرض بوده و در ترجيح يكى از دو طرف
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1392