آواز ده و اعلام كن مردمان را بحج كردن،تا بيايند بتو و پيادهگان و بر هر شترى باريك ميان.مراد باين آيت اهل مكه و حاضران مكهاند.
و نيز هيچ منع نيست از آنكه حج سنت پياده كنند.
و شرايط صحت حج اسلام است،و كمال عقل،و وقت،و نيت،بىخلاف،[و شرطى ديگر]و آن ختنه كردن باشد باجماع آل محمد.
(معتقد اماميه ص 29،300) و نزد اهل ذوق،سير و سلوك الى الله را گويند كه از روى ارادت بهدايت و عنايت بارى بر آرى و قدم از شهرستان هستى بدر نهى، و گام ناكامى در بيابان نيستى زنى،تا بموضوع احرام رسى و مجردانه لباس بىاساس ناس و دلق خلق از گردن خود بدر كنى و احرام تجريد و خلعت تفريد خليلانه درپوشى،و عالمانه از بين العلمين عبور فرمائى،و عارفانه بر عرفات معرفت بر آيى و كبش نفس را قربان سازى،و صوفيانه بصفاى دل و مروۀ جان فرود آيى و احجار افعال ناپسنديده آورى و چون درآيى گرد ود بر آيى،و بمحبت كرم و الطاف قدم بطواف مشغول گردى،چون و اصل شاهد حجر الاسود شوى،مستانه به قبلۀ او قبله نهى و بعد از اداى فرائض و سنن بوجه احسن دست در حلقۀ توكل زنى،و خرم و شادان مراجعت كنى.
حاجى خانۀ دل اين باشد
حج ياران ما چنين باشد (از رسائل ج 1 ص 8)
حَجِّ استيجارى
-(اصطلاح فقهى)حج نيابى حج يكى از عباداتى است كه با شرايطى نيابت در آن جايز است و اجارت كسى كه حج كند،روا بود،زيرا كه اصل جايز بودن اجارت است در همه چيزى.هر كه در بعضى اجارت منع كند محتاج دليل باشد.
و مستاجر چون احرام گيرد مستحق اجرت شود،و همچنين اگر بميرد بعد از آنكه احرام گرفته باشد و در حرم رفته.
و حج از ذمت آن كس كه از براى وى حج ميگيرد ساقط گردد.
(از معتقد الاماميه ص 333)
حَجِّ إفراد
-(اصطلاح فقهى)رجوع به حج شود
حِجاب
-(اصطلاح عرفانى،فقهى)در عرفان و در اصطلاح مانع ميان عاشق و معشوق
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 688