responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 689

را گويند و انطباع صور را گويند در دل كه مانع قبول تجلى حقايق بود و مانع و اسباب پوشيدگى ميان فيوضات و تجليات حق و انسان چيزهايى است كه مخالف با گوهر نفس بوده و با وى مشابهت و مناسبت نداشته باشد(مصنفات بابا ص 42 اصطلاحات فخر).

صاحب لمع گويد:حجاب حايلى است كه واسطه و مانع ميان مطلوب و طالب باشد (لمع ص 353).

در حديث است كه

ان لله سبعين حجابا من نور لو كشفها لاحرقت سبحات وجهه كل من ادركه بصره .

در فقه حجاب يعنى پرده و پوشش،در اسلام اساس حجاب براى زنان و مردان واجب است يعنى زنان بايد از نامحرم خود را بپوشانند همين طور مردان در قرآن مجيد است «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصٰارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنٰاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصٰارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاٰ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاّٰ مٰا ظَهَرَ مِنْهٰا.. حجاب براى زن پوشانيدن تمام بدن است به جز صورت و دو دست از نامحرم و براى مردان پوشانيدن عورتين و مواضعى است كه ديدن آن براى زنان ايجاد ريبه كند.

حِجابُ العِزَّة

-(اصطلاح عرفانى) عبارت از حيرت و سرگردانى است زيرا ادراكات كشفى تأثيرى در كنه ذات ندارد و همين عدم نفوذ ادراكات در ذات،حجاب است و موجب حيرت و سرگردانى است (تاريخ تصوف ص 644).

سيد شريف گويد:آنچه مطلوب را از چشم مستور دارد حجاب گويند.

عراقى گويد:

حسن پوشيده بود زيرا نقاب
عشق برداشت از ميانه حجاب
هر دو در روى خويش فتنه شدند
هر دو با هم شدند مست و خراب
در خرابات عاشقى با هم
هر دو خوردند بى‌قدح مى ناب
هر كه را هست ديدۀ بيدار
نرود چشم بخت او در خواب
و شاهدت نفسى بالصفات التى بها
تحجبت عنى فى شهودى و حجتى
اصل حجاب چهار چيز است،دوستى مال،دوستى جان،دوستى تقليد مادر و پدر و دوستى معصيت.

اصل مقامات هم چهار است،اقوال نيك،اخلاق نيك پندار نيك و معارف.

جامى گويد:

در حديث صحيح مصطفوى
ناشى از خلق و سيرت نبوى
نسخۀ چون بخارى مسلم
كه ز سقم و علل بود سالم
وز تفاسير آنچه مشهور است
كه ز تحريف مبتدع دور است
وز اصول و فروع شرع هدى
آنچه اليق بمانده و اولى
وز فنون ادب چو نحو و چو صرف
و آنچه باشد در آن علوم شگرف
وز رسالات كشف اهل شهود
وز مقالات ذوق اهل وجود
آنچه باشد به عقل و فهم قريب
كه شود منكشف بفكر لبيب
ز كلام و حديث و غير هما
بهرۀ وقت خود بگير اما
نه چنان كان به غفلت انجامد
دل بغير خداى آرامد
و از اين جاست كه گفته‌اند«العلم

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 689
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست