responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فرق اسلامی نویسنده : مشکور، محمد جواد؛ مدیرشانه چی، کاظم    جلد : 1  صفحه : 71

چنين بود و امامان و خلفا همه از قريش بودند.

اما بنا به آيه «أَطِيعُوا اللّٰهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» ، امامت در غير قريش هم جايز است. حتى به شرط بيعت و اطاعت از او، مسلمانان دريك زمان مى‌توانند از يك يا چند امام اطاعت كنند.

سوم- روش اهل سنت و جماعت: روش ايشان چنين بود كه پيغمبر (ص) دربارۀ جانشينى خود «نصّى» نكرد، مردم پس از او به امامت ابو بكر بيعت كردند.

تفتازانى در شرح بر عقايد نسفيه گويد كه: به اجماع، نصب امام «واجب» است، و اختلاف در اين است كه آيا «تعيين» امام بر «خداى تعالى» واجب است، يا بر مردم و يا دلايل «نصب» او «سمعى» است يا «عقلى» .

بايد دانست كه از روى سمع و سنت بر «مردم» واجب است، كه امامى را براى خويشتن تعيين كنند، زيرا در حديث آمده است كه: من مات من اهل القبلة و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية و من مات و ليس فى عنقه بيعة امام مات ميتة جاهليه و من مات بغير امام مات ميتة جاهليه و انّ الارض لا تخلو من حجّة و اللّه عزّ و جلّ اعظم من ان يترك الارض بغير امام عادل و لو لم يبق فى الارض الا رجلان لكان احد هما الحجة و كان هو الامام.

به دلائل اين احاديث نصب و تعيين امام از «واجبات شرعى» است.

نسفى گويد: مسلمانان ناچار بايد امامى داشته باشند، كه احكام خداوند را تنفيذ و حدود او را كه در قرآن و سنّت آمده مجرى دارد. مرزها و سرحدات اسلام را حفظ نمايد، و لشكريان اسلام را تجهيز كند، صدقات ايشان را كه «خمس» و «زكات» باشد وصول نمايد، و شهادت درست ايشان را بپذيرد، و سركشان و راهزنان را براند، و ياغيان را قلع و قمع فرمايد، مسلمانان را گردآورد، و در اعياد و نمازهاى جمعه با ايشان شركت كند. اختلافات و منازعات ايشان را حل و فصل نمايد، از ضعفاى آنان كه پناهى ندارند حمايت كند، و غنايم جنگى و مانند آن را در ميان ايشان تقسيم كند، پس بايد كه امام «ظاهر» باشد نه غايب، و مردم در انتظار او نباشند تا بتواند به مصالح مردم شخصا اقدام كند، و او بايد از طايفه و تبار «قريش» باشد و در غير قريش امامت جايز نيست، و اختصاص به بنى هاشم و اولاد على ندارد.

خلفاى راشدين به ترتيب ابو بكر و عمر و عثمان و على كرم اللّه وجهه و حسن بن على (ع) بودند، و خلافت راستين سى سال بيشتر در اسلام نبود، و از زمان معاويه خلافت در اسلام تبديل به سلطنت گرديد.

ملا عبد الرزاق لاهيجى گويد: جمهور «معتزله» و «زيديه» بر آنند كه امامت

نام کتاب : فرهنگ فرق اسلامی نویسنده : مشکور، محمد جواد؛ مدیرشانه چی، کاظم    جلد : 1  صفحه : 71
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست