responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 99

سيد علوى مى‌باشد و همۀ سادات علوى و عقيلى، هاشمى هستند و حقّ استفاده از مزاياى خاص سادات هاشمى را دارند.

س 1011: به تازگى به سند شخصى يكى از فرزندان عموى پدرم دست يافته‌ام كه در آن اسم صاحب سند شخصى با عنوان سيّد ذكر شده، بنا بر اين و با توجّه به اينكه در ميان فاميل مشهور است كه ما از سادات هستيم و با قرينه بودن دليلى كه اخيراً به آن دست يافته‌ام، خواهشمندم نظر مبارك خود را راجع به سيادت من بيان فرمائيد.

ج: صرف ذكر عنوان سيّد در سندى كه به نام يكى از اقوام نسبى شماست، حجت شرعى بر سيادت شما محسوب نمى‌شود، و تا زمانى كه سيادت خود را با اطمينان يا با استناد به دليل شرعى احراز نكرده‌ايد، احكام و آثار شرعى سيادت بر شما مترتب نمى‌شود.

س 1012: كودكى را به فرزندى پذيرفته و نام او را على گذاشته‌ام و براى گرفتن شناسنامه به ادارۀ ثبت احوال مراجعه كردم و در آنجا براى فرزند خوانده‌ام لقب سيّد گذاشتند، ولى من به علت خوف از جدم رسول اللّٰه «صلى الله عليه و آله» آن را نپذيرفتم و در حال حاضر مردد هستم بين اينكه فرزندخواندگى آن طفل را رد كنم و يا اينكه مرتكب معصيت قبول سيادت كسى شوم كه سيّد نيست، كداميك از دو راه را انتخاب كنم؟ اميدوارم مرا راهنمائى فرمائيد.

ج: بر فرزندخواندگى آثار شرعى بنوّت مترتب نمى‌شود، و كسى هم كه از طرف پدر واقعى‌اش سيّد نيست، آثار و احكام سيادت را ندارد، ولى به هر حال نگهدارى كودك بى‌سرپرست شرعاً عمل بسيار خوب و پسنديده‌اى است.

موارد مصرف خمس، كسب اجازه، هديه و شهريۀ حوزوى

س 1013: بعضى از اشخاص از طرف خود اقدام به پرداخت قبض آب و برق سادات مى‌كنند، آيا احتساب آن از خمس جايز است يا خير؟ ج: آنچه را تا كنون به قصد سهم سادات پرداختند، مورد قبول است، ولى براى موارد بعدى، قبل از پرداخت، لازم است كسب اجازه كنند.

س 1014: آيا حضرتعالى مصرف ثلث سهم مبارك امام عليه السلام را براى خريد و توزيع كتابهاى دينى، اجازه مى‌فرمائيد؟ ج: اگر وكلاى مجاز ما تهيّه و توزيع كتابهاى مفيد دينى را لازم بدانند، جايز است كه از ثلثى كه مجاز به صرف آن در موارد معين شرعى هستند، آن كار را انجام دهند.

س 1015: آيا جايز است سهم سادات به علويۀ فقيرى كه ازدواج كرده و فرزندانى دارد ولى شوهرش غير علوى و فقير است، داده شود، و آيا او مى‌تواند آن را صرف فرزندان و شوهرش نمايد؟ ج: اگر شوهر بر اثر فقر نتواند نفقۀ همسرش را بدهد و همسر وى هم شرعاً فقير باشد، مى‌تواند براى رفع نيازش، سهم سادات بگيرد و آن را براى خود و فرزندان و حتى شوهرش مصرف كند.

س 1016: گرفتن سهم امام عليه السلام و سهم سادات توسط اشخاصى كه علاوه بر شهريه حوزه

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست