responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 98

مقرر مصرف كند، بايد ابتدا راجع به آن اجازه بگيرد، و در عين حال مكلّف بايد فتواى مرجع تقليد خود را در آن رعايت نمايد.

س 1006: آيا وكلاى حضرتعالى يا اشخاصى كه وكيل در اخذ حقوق شرعى نيستند، مكلّف به دادن قبض رسيد سهمين به پرداخت كنندگان آن هستند يا خير؟ ج: كسانى كه حقوق شرعى خود را به وكلاى محترم ما يا به اشخاص ديگر به قصد وصول به دفتر ما مى‌دهند، مى‌توانند از آنها قبضى را كه داراى مهر ما مى‌باشد، مطالبه كنند.

س 1007: هنگامى كه خمس را به وكلاى حضرتعالى در منطقه تحويل مى‌دهيم، گاهى سهم امام عليه السلام را به ما بر مى‌گردانند و مى‌گويند كه از طرف حضرتعالى در اين كار مجاز هستند، آيا مصرف مبلغى كه به ما برگردانده شده، در امور خانواده جايز است؟ ج: اگر در اجازۀ كسى كه مدعى اجازه است، شك داريد، مى‌توانيد به صورت محترمانه از او بخواهيد كه اجازۀ خطى خود را به شما نشان بدهد و يا از او قبض رسيد را كه مهر ما بر آن خورده، درخواست كنيد، اگر آنان طبق اجازه‌اى كه از ما دارند عمل كرده‌اند، عملشان مورد تأييد است.

س 1008: شخصى ملكى را با مال غير مخمّس به قيمت بالائى خريده و مبلغ زيادى هم خرج اصلاح و تعمير آن كرده است و بعد آن را به فرزند غير بالغ خود هبه كرده و بطور رسمى به اسم او نموده است، با توجّه به اينكه آن فرد در قيد حيات است، مسأله خمس مكلّف مذكور چگونه است؟ ج: اگر آنچه را براى خريد ملك و اصلاح و تعمير آن صرف كرده، از درآمدهاى سال باشد و بخشش آن ملك به فرزندش در همان سال و متناسب با شأن عرفى او باشد، خمس ندارد. در غير اين صورت واجب است كه خمس آن را بدهد.

سهم سادات و انتساب به آنان

س 1009: مادر من از سادات است، لطف فرموده امور ذيل را بيان فرمائيد: (1 آيا من هم از سادات محسوب مى‌شوم؟ (2 آيا فرزندان من هر چقدر پائين روند، از سادات شمرده مى‌شوند؟ (3 بين كسى كه از طرف پدر سيّد است و كسى كه از طرف مادر سيّد است، چه تفاوتى وجود دارد؟ ج: گرچه منتسبين به پيامبر اكرم «صلى الله عليه و آله» از طرف مادر هم از اولاد رسول اكرم «صلى الله عليه و آله» محسوب مى‌شوند، ولى ملاك ترتب آثار و احكام شرعى سيادت، انتساب از طرف پدر است.

س 1010: آيا فرزندان عباس بن على بن ابى طالب عليهم السلام احكام ساير سادات را دارند، مثلاً آيا طلبۀ علوم دينى كه منسوب به اين خانواده است، مى‌تواند ملبس به لباس سادات شود؟ آيا اولاد عقيل بن ابى طالب هم اين حكم را دارند؟ ج: كسى كه از طرف پدر به عباس بن على بن ابى طالب «عليهم السلام» منسوب است،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست