responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 958

يا مجانى و در اين مورد فرقى نمى‌كند كه صاحب كار يا شريك او مسلمان باشد يا غير مسلمان و به مسلمان عرضه و فروخته شود يا به غير مسلمان، و به طور كلّى بر هر مسلمانى واجب است كه از ساخت و خريد و فروش آن دسته از مواد غذايى كه خوردن آنها حرام است به منظور خوردن اجتناب كند و همچنين از ساخت و خريد و فروش مشروبات الكلى مست‌كننده و كسب منفعت از اين طريق خوددارى كند.

س 1096: آيا كسب در آمد از طريق تعمير كاميونهاى حمل مشروبات الكلى جايز است؟ ج: اگر كاميون‌ها براى حمل مشروبات الكلى مورد استفاده قرار بگيرند در اين صورت اشتغال به تعمير آنها جايز نيست.

س 1097: يك شركت تجارى با شعبه‌هاى فرعى براى فروش مواد غذايى به مردم وجود دارد كه بعضى از مواد غذايى آن شرعاً حرام مى‌باشد (مانند آن دسته از گوشتهاى وارداتى كه مردار هستند) در نتيجه بخشى از اموال شركت، از نظر شرعى حرام محسوب مى‌شود، آيا خريد ما يحتاج از شعبه‌هاى اين شركت كه هم كالاى حرام دارد و هم كالاى حلال، جايز است؟ و بر فرض جواز، آيا گرفتن باقيمانده پولى كه به فروشنده داده مى‌شود، به دليل اينكه مجهول المالك است، احتياج به اجازه حاكم شرع دارد؟ و بر فرض كه احتياج به اجازه داشته باشد، آيا به كسى كه كالاهاى مورد نياز خود را از آن شعبه‌ها خريدارى مى‌كند، اين اجازه را مى‌دهيد؟ ج: علم اجمالى به وجود مال حرام در اموال شركت تا زمانى كه همه آنها مورد ابتلاء مكلف نباشند مانع از صحّت خريد كالاهاى مورد نياز از آن شركت نيست، بنا بر اين خريدارى كالاهاى مورد نياز از آن براى همه مردم بدون اشكال است و همچنين دريافت باقيمانده پول، تا زمانى كه همه اموال شركت مورد ابتلاء شخص مشترى نباشند اشكال ندارد و همچنين تا زمانى كه انسان علم به وجود مال حرام در عين كالائى كه از شركت خريده است نداشته باشد، اشكال ندارد و احتياجى به اجازه حاكم شرع براى تصرف در كالا و پولى كه از شركت دريافت مى‌كند، نيست.

س 1098: آيا اشتغال به سوزاندن اموات غير مسلمان و اجرت گرفتن در برابر آن، جايز است؟ ج: سوزاندن اجساد اموات غير مسلمان، حرام نيست بنا بر اين اشتغال به آن و گرفتن اجرت در برابر آن، اشكال ندارد.

س 1099: آيا جايز است كسى كه مى‌تواند كار كند، از مردم درخواست كمك كرده و با كمكهاى آنان زندگى نمايد؟ ج: سزاوار نيست اين كار را بكند.

س 1100: آيا براى زنان جايز است كه با فروش جواهرات در بازار زرگرها و غير آن كسب درآمد كنند؟ ج: با رعايت حدود شرعى اشكال ندارد.

س 1101: تزئين منازل (دكور) در صورتى كه براى كارهاى حرام بكار گرفته شوند، بخصوص

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 958
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست