responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 83

ج: اگر پدرتان مالى كه خمس و زكات به آن تعلق بگيرد، نداشته باشد، خمس و زكات بر او واجب نيست و تحقيق در اين زمينه بر شما لازم نيست.

س 931: ما با اشخاصى معامله مى‌كنيم كه خمس نمى‌دهند و حساب سال هم ندارند، با آنان خريد و فروش داريم و به ديدن آنان رفته و با آنان غذا مى‌خوريم، اين مسأله چه حكمى دارد؟ ج: اگر يقين به وجود خمس در اموالى داريد كه از طريق خريد و فروش از آنان گرفته‌ايد و يا هنگام رفتن نزد آنان، مصرف مى‌كنيد، معامله در مقدار خمس موجود در اموالى كه از طريق خريد و فروش از آنان مى‌گيريد، فضولى است و احتياج به اجازۀ ولىّ امر خمس يا وكيل او دارد، و تصرّف در اموال ايشان براى شما جايز نيست مگر اينكه ترك معاشرت و خوددارى از خوردن غذاى آنان و تصرّف در اموالشان براى شما حرجى باشد كه در اين صورت تصرّف جايز است، ولى ضامن خمس اموالى كه در آنها تصرّف مى‌كنيد، هستيد.

س 932: اگر شخصى مالى را كه خمس آن داده نشده، به مسجد ببخشد، آيا گرفتن آن مال از او جايز است؟ ج: اگر يقين به وجود خمس در آن مال دارند، گرفتن آن جايز نيست و در صورت دريافت آن، بايد نسبت به خمس آن، به ولى امر خمس يا وكيل او مراجعه نمايند.

س 933: معاشرت با مسلمانانى كه به امور دينى بخصوص نماز و خمس پايبند نيستند، چه حكمى دارد؟ آيا غذا خوردن در خانه‌هاى آنان اشكال دارد؟ در صورت اشكال داشتن، كسى كه چندين بار اين كار را انجام داده، چه حكمى دارد؟ ج: اگر معاشرت با آنان مستلزم تأييد ايشان در عدم التزام به امور دينى نباشد، اشكال ندارد، مگر آنكه ترك معاشرت با آنان مؤثر در اهتمام ايشان به امور دينى باشد كه در اين صورت واجب است كه معاشرت به طور موقّت از باب نهى از منكر ترك شود، ولى استفاده از اموال آنان از قبيل غذا و مانند آن، تا يقين به تعلق خمس به آن نداشته باشيد، اشكال ندارد.

س 934: يكى از دوستانم مرا زياد به صرف غذا دعوت مى‌كند، به تازگى متوجه شده‌ام كه شوهر او خمس نمى‌دهد، آيا خوردن غذاى كسى كه خمس نمى‌دهد، براى من جايز است؟ ج: تا علم به تعلّق خمس به غذايى كه در اختيار شما قرار داده مى‌شود، نداريد، خوردن آن اشكال ندارد.

س 935: فردى براى اولين بار مى‌خواهد خمس اموالش را حساب كند، خانۀ مسكونى كه نمى‌داند با چه مالى آن را خريده، چه حكمى دارد؟ در صورتى كه بداند آن را با مالى كه چند سال پس‌انداز شده، خريده است، حكم آن چيست؟ ج: خانۀ مسكونى يا ساير لوازم زندگى را اگر احتمال مى‌دهد كه با مالى كه شرعاً متعلّق خمس نبوده (مانند ارث يا هبه) خريده باشد چيزى از بابت خمس آن بر او نيست، ولى اگر يقين دارد كه آن را با درآمد كسب خود خريده است، ليكن نمى‌داند كه آيا درآمد كسب را در بين سال صرف خريد آن كرده است يا پس از پايان سال و پيش از پرداخت خمس درآمد، بايد با يكى

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 83
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست