responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 648

طبيعى كه از انفال و اموال عمومى هستند، ملك خاص كسى نيستند، در نتيجه وقف آنها توسط هيچ فردى صحيح نيست.

س 2024: فردى سهم مشاعى از يك زمين زراعى را خريده و آن را بطور رسمى به نام پسرش نموده، آيا جايز است اين زمين را كه براى پسرش خريده است، وقف كند؟ ج: مجرّد ثبت ملك به نام كسى، ملاك مالكيّت شرعى فردى كه ملك به نام او به ثبت رسيده، نيست، در نتيجه اگر پدر بعد از خريد زمين و ثبت آن به نام پسرش، آن را به او هبه كرده و قبض آن نيز بطور صحيح محقق شده باشد، در اين صورت حقّ ندارد آن را وقف كند زيرا مالك آن نيست، ولى اگر فقط سند زمين را به نام او كرده و زمين در مالكيّت خودش باقى مانده باشد، او از نظر شرعى مالك آن است و حقّ دارد آن را وقف كند.

س 2025: اگر مسئولين شركت نفت و سازمان زمين شهرى مقدارى از زمين‌هاى تحت اختيار خود را براى ساخت مساجد و مدارس علميه اختصاص بدهند و علاوه بر انشاء صيغۀ وقف، قبض و اقباض هم صورت بگيرد، آيا اين زمينها موقوفه محسوب مى‌شوند و احكام وقف بر آنها مترتب مى‌گردد؟ ج: اگر اين زمينها از اموال عمومى دولت باشند و مصرف خاصى براى آنها تعيين شده باشد قابل وقف نيستند ولى اگر از اراضى مواتى باشند كه ملك كسى نيستند و در اختيار دولت يا شركت نفت و يا سازمان زمين شهرى باشند، احياء آنها با اجازۀ مسئولين مربوطه به عنوان مسجد يا مدرسه و مانند آن اشكال ندارد.

س 2026: آيا شهردارى حقّ دارد بعضى از املاك خود را در جهت مصالح عمومى وقف نمايد؟ ج: اين امر تابع حدود اختيارات قانونى شهردارى و خصوصيت ملك است، بنا بر اين اگر از املاكى باشد كه شهردارى از نظر قانونى حقّ دارد آنها را به مصالح عمومى شهر از قبيل درمانگاه يا بيمارستان يا مسجد و يا امور ديگر اختصاص بدهد، در اين صورت اشكال ندارد، ولى اگر از املاكى باشد كه مخصوص استفاده براى امور مربوط به شهردارى است، حقّ ندارد آنها را وقف كند.

شرايط موقوف عليه

س 2027: اهالى منطقه‌اى بعد از ساخت يك مسجد در قطعه زمينى كه از سازمان زمين شهرى گرفته بودند، در مورد كيفيت وقف آن كه عام باشد يا خاص، اختلاف پيدا كردند، عدّه‌اى از آنان معتقد بودند كه بايد به عنوان وقف خاص ثبت شود، تعدادى هم اعتقاد داشتند كه چون همۀ اهالى در ساختن آن مشاركت داشته‌اند بايد وقف عام باشد، حكم اين مسأله چيست؟ ج: مسجد جزء وقف‌هاى عام است و نمى‌توان آن را براى گروه يا طائفه خاصّى، وقف نمود، ولى در نامگذارى، نسبت دادن آن به يك مناسبتى به شخص يا اشخاصى اشكال ندارد، ولى شايسته نيست مؤمنينى كه در ساخت مسجد مشاركت داشته‌اند، در اين رابطه نزاع كنند.

س 2028: رئيس فرقۀ منحرفى املاك خود را به اين فرقه وقف كرده است و با توجّه به اينكه مشروعيت جهت وقف در صحت آن شرط است و از طرفى اهداف و اعتقادات و اعمال اين فرقۀ منحرفه فاسد و گمراه‌كننده و باطل هستند، آيا اين وقف صحيح است؟ و آيا استفاده از اين

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 648
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست