responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 602

است بنا بر احتياط واجب آشاميدن شير آنها، و نسل بعد از وطى آنها، و بايد آن حيوان را بكشند و بسوزانند و كسى كه با آن وطى كرده، اگر صاحبش نباشد پول آن را به صاحبش بدهد.

فاضل : مسأله حيوان چهارپايى كه انسان با آن نزديكى كرده اگر معمولاً از گوشت و شير آن استفاده مى‌شود، مانند شتر و گاو و گوسفند بايد آن را بدون تأخير به هر نحو كه امكان دارد بكشند و گوشت آن را بسوزانند و كسى كه اين عمل زشت «وطى» را انجام داده بايد پول آن را به صاحبش بدهد و اگر معمولاً از آن استفادۀ سوارى مى‌شود و از گوشت آن استفاده نمى‌شود، مانند اسب و قاطر و الاغ، بايد آن را به شهر ديگر ببرند و در آنجا به فروش برسانند و كسى كه عمل «وطى» را انجام داده، خسارت و قيمت آن را بپردازد و اگر اين حيوان بين حيوانات ديگر مخلوط و مشتبه شده بايد به وسيلۀ قرعه آن را معيّن كنند و حكم شرعى را روى آن انجام دهند.

مكارم : مسأله اگر با گاو و گوسفند و شتر نزديكى كنند، علاوه بر اين كه گوشت آنها حرام است، بول و مدفوع آنها نيز بنا بر احتياط واجب نجس مى‌باشد و آشاميدن شير آنها نيز حرام است و بايد آن حيوان را ذبح كنند و لاشۀ آن را بسوزانند و كسى كه با آن نزديكى كرده، بايد پول آن را به صاحبش بدهد.

مسائل اختصاصى

خوئى ، تبريزى : مسأله 2641 بزغاله و برۀ شيرخوار اگر از خوك به مقدارى كه گوشت و استخوانشان قوّت بگيرد، شير بخورند، خود و نسلشان حرام مى‌شوند و در صورتى كه مقدار شير خوردن كمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند و پس از آن حلال مى‌گردند و استبراء آن اين است كه هفت روز از پستان بز يا گوسفند شير بخورند و اگر حاجت به شير نداشتند، هفت روز علف بخورند و حيوان نجاستخوار نيز خوردن گوشتش حرام است و چنانچه استبرائش نمايند، حلال مى‌شود و كيفيّت استبراء آن در مسألۀ[220]بيان شد.

سيستانى : مسأله 2590 بزغاله اگر از خوك به مقدارى كه گوشت و استخوانش قوّت بگيرد، شير بخورد، خود و نسلش حرام مى‌شود و شير آنها نيز حرام مى‌شود و در صورتى كه مقدار شير خوردن، كمتر از آن باشد، بنا بر احتياط بايد استبراء شود و پس از آن حلال مى‌گردد و استبراء آن اين است كه هفت روز شير پاك بخورد و اگر حاجت به شير نداشته باشد، هفت روز علف بخورد. و در حكم بزغاله است بنا بر احتياط واجب برۀ شيرخوار و گوساله و بچه‌هاى ديگر حيوانات حلال گوشت. و خوردن گوشت حيوان نجاستخوار حرام است و چنانچه استبرائش نمايند حلال مى‌شود، و كيفيّت استبراء آن در مسأله [220]بيان شد.

زنجانى : مسأله 2641 گوسفند شيرخوار و بنا بر احتياط واجب گوساله و بچه‌هاى ديگر حيوانات حلال گوشت، اگر از خوك به مقدارى شير بخورند كه گوشت در بدنشان روييده و استخوانشان از آن سخت شده باشد، خود و نسلشان حرام مى‌شوند و در صورتى كه مقدار شير خوردن كمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند، و استبراء اين است كه هفت روز از پستان گوسفند يا حيوان حلال گوشت ديگر شير بخورند و اگر حاجت به شير ندارند هفت روز غذاى پاك ديگر بخورند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 602
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست