responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 601

مسأله اختصاصى

بهجت : مسأله 2114 خرگوش و سوسمار و همۀ حشرات، حرام گوشت هستند.

[مسأله 2632]

مسأله 2632 اگر (1) با گاو و گوسفند و شتر نزديكى كنند، بول و سرگين آنها نجس مى‌شود و آشاميدن شير آنها (2) هم حرام است (3) و بايد بدون آن كه تأخير بيفتد آن حيوان را بكشند و بسوزانند و كسى كه با آن وطى كرده پول آن را به صاحبش بدهد (4) بلكه اگر به بهيمۀ ديگرى هم نزديكى كند، شير آن حرام مى‌شود.

(1) بهجت : اگر نعوذ باللّٰه. .

(2) بهجت : آشاميدن شير و خوردن گوشت آنها. .

(3) نورى : بول و سرگين و نسل آنها نجس مى‌شود و آشاميدن شير و خوردن گوشت آنها و نسل آنها نيز حرام است. .

(4) بهجت : بقيّه مسأله ذكر نشده.

نورى : و در اين حكم فرقى ميان صغير و كبير، عالم به حكم و جاهل نيست.

اراكى : مسأله اگر با حيوان حلال گوشتى مانند گاو و گوسفند و شتر نزديكى كنند، بول و سرگين آنها نجس مى‌شود و آشاميدن شير آنها هم حرام است و بايد فوراً آن حيوان را بكشند و بسوزانند و كسى كه با آن وطى كرده، پول آن را به صاحبش بدهد.

گلپايگانى ، صافى : مسأله اگر با حيوان حلال گوشتى كه مرسوم است گوشت آن را مى‌خورند مانند گاو و گوسفند نزديكى كند، بول و سرگين خود آنها و نسل متجدّد آنها نجس مى‌شود و خوردن گوشت و آشاميدن شير آنها و همين طور خوردن گوشت و آشاميدن شير نسل متجدّد آنها حرام است چه وطى در قُبُل باشد و چه در دُبُر و وطى‌كننده صغير باشد يا كبير، عالم باشد يا جاهل، مختار باشد يا مكره و موطوء نر باشد يا مادّه؛ و بايد فورى آن حيوان را بكشند و بسوزانند و كسى كه با آن وطى كرده، پول آن را به صاحبش بدهد.

خوئى ، تبريزى : مسأله اگر با حيوان حلال گوشتى مانند گاو و گوسفند نزديكى كنند، بول و سرگين آنها نجس مى‌شود و خوردن گوشت و آشاميدن شير آنها هم حرام است و همچنين است نسل آنها؛ و بايد فورى آن حيوان را بكشند و بسوزانند و كسى كه با آن وطى كرده، پول آن را به صاحبش بدهد.

زنجانى : مسأله اگر با حيوان حلال گوشتى مانند گاو و گوسفند و شتر نزديكى كنند، بول و سرگين آنها نجس مى‌شود و خوردن گوشت و آشاميدن شير آنها هم حرام است، همچنين بچه آنها كه در هنگام نزديكى در شكم حيوان بوده يا پس از آن توليد شود؛ و بايد آن حيوان را بكشند و سپس آن را بسوزانند و كسى كه با آن وطى كرده و مالكش نيست، بايد پول آن را به صاحبش بدهد و اگر گوسفند وطى شده در يك گله مشتبه گردد، بايد به وسيلۀ قرعه آن را معين كرده كارهايى را كه گفته شد درباره آن اجرا كرد.

سيستانى : مسأله اگر با حيوانى كه گوشتش معمولاً مورد استفاده است مانند گاو و گوسفند و شتر نزديكى كند، بول و سرگين آنها نجس مى‌شود و خوردن گوشت آنها حرام است و همچنين

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 601
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست