responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 572

خوئى ، زنجانى ، سيستانى : امّا در صورتى كه چهار رگ را پيش از جان دادن حيوان ببرند ولى به طور معمول پشت سر هم نباشد، آن حيوان پاك و حلال است ( خوئى ، زنجانى : اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه پشت سر هم ببرند) .

(3) گلپايگانى ، صافى : ولى به طور معمول چهار رگ را طورى پشت سر هم نبرند كه يك كار شمرده شود اشكال دارد، اگر چه پيش از جان دادن حيوان بقيّه رگها را ببرند.

مكارم : ولى به طور معمول رگها را پشت سر هم نبرند، اگر چه هنوز حيوان جان داشته باشد، اشكال دارد.

(4) فاضل : به طورى كه عمل واحد حساب شود. .

نورى : كه يك كار شمرده شود. .

(5) تبريزى : اگر چه حليّت آن بعيد نيست.

[مسأله 2593]

مسأله 2593 اگر گرگ گلوى گوسفند را به طورى بكند كه از چهار رگى كه در گردن است و بايد بريده شود، چيزى نماند، آن حيوان حرام مى‌شود (1) ولى اگر مقدارى از گردن را بكند و چهار رگ باقى باشد يا جاى ديگر بدن را بكند، در صورتى كه گوسفند زنده باشد و به دستورى كه گفته مى‌شود سر آن را ببرند، حلال و پاك مى‌باشد.

(1) فاضل : و همين طور بنا بر احتياط واجب اگر آن رگها را از بالا يا پايين خورده باشد و مقدارى از آن رگها يا متّصل به سر يا به جسد حيوان باقى مانده باشد و يا اينكه بعضى رگها را كلاًّ خورده باشد. .

سيستانى : مسأله اگر گرگ گلوى گوسفند را بطورى بكند كه از اين چهار مجرا چيزى نماند، آن گوسفند حرام مى‌شود، و همچنين است اگر از حلقوم چيزى نماند، بلكه اگر مقدارى از گردن را بكند و اين چهار مجرا آويزان به سر يا متّصل به بدن باقى بمانند، آن گوسفند بنا بر احتياط واجب حرام مى‌شود؛ ولى اگر جاى ديگر بدن را بكند در صورتى كه گوسفند زنده باشد و به دستورى كه گفته مى‌شود سر آن را ببرند حلال و پاك مى‌باشد و اين حكم اختصاص به گرگ و گوسفند ندارد.

مكارم : مسأله هرگاه گرگ گلوى گوسفند را بطورى بكند كه از رگهاى گردن كه بايد موقع ذبح بريده شود چيزى باقى نماند، آن حيوان حرام مى‌شود، ولى اگر آن رگها سالم باشد، در صورتى كه گوسفند هنوز زنده است و آن را بدستورى كه گفته شد سر ببرند حلال مى‌باشد. همچنين هرگاه حيوانى به غير دستور شرعى ذبح شده باشد، پاك است، هر چند خوردن گوشت آن حرام مى‌باشد. بنا بر اين پوست و چرم حيواناتى كه از ممالك غير اسلامى مى‌آورند، در صورتى كه بدانيم از حيوانات ذبح شده است، پاك است.

زنجانى : مسأله اگر گرگ گلوى گوسفند را به طورى بكند كه برخى از چهار رگى كه در گردن است و بايد بريده شود به طور كامل كنده شود، بنا بر احتياط با قطع ديگر رگها گوسفند حلال و پاك نمى‌باشد، ولى اگر از تمام رگها چيزى باقى بماند، هر چند از هر يك قسمتى كنده شده باشد در صورتى كه گوسفند زنده باشد و قسمت باقيمانده از چهار رگ را ببرند، حلال و پاك مى‌باشد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 572
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست