responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 529

[مسأله 2521]

مسأله 2521 اگر زن بگويد عدّه‌ام تمام شده، با دو شرط از او قبول مى‌شود: اوّل: آن كه مورد تهمت نباشد (1) دوم: از طلاق يا مردن شوهرش به قدرى گذشته باشد كه در آن مدّت، تمام شدن عدّه ممكن باشد.

(1) خوئى ، فاضل ، تبريزى : بنا بر احتياط. .

مكارم : مسأله هرگاه زن بگويد عدّۀ من تمام شده، از او قبول مى‌شود به شرط آن كه مورد اتهام نباشد، بلكه احتياط واجب آن است كه مورد وثوق باشد.

زنجانى : مسأله اگر زن بگويد عدّه‌ام تمام شده، چنانچه اطمينان بر خلاف گفته وى نباشد، قول او پذيرفته مى‌شود.

سيستانى : مسأله اگر زن بگويد عدّه‌ام تمام شده، از او قبول مى‌شود مگر آن كه مورد تهمت باشد كه در اين صورت بنا بر احتياط واجب قبول نمى‌شود، مثلاً اگر ادعا كند كه در يك ماه سه مرتبه خون ديده ادّعاى او تصديق نمى‌شود، مگر آن كه نزديكانش از زنان تصديق كنند كه عادت زنانۀ او اين چنين بوده است.

مسألۀ اختصاصى

بهجت : مسأله 2016 اگر زنى را كه حامله نيست طلاق رجعى داد و قبل از اتمام عدّۀ طلاق، شوهر وفات كرد، زن بايد از زمان مرگ شوهر، عدّۀ وفات نگه‌دارد.

طلاق بائن و طلاق رِجْعى

[مسأله 2522]

مسأله 2522 طلاق بائن آن است كه بعد از طلاق، مرد حقّ ندارد به زن خود رجوع كند، يعنى بدون عقد او را به زنى قبول نمايد (1) و آن بر پنج قسم است (2) : اوّل: طلاق زنى كه نُه سالش (3) تمام نشده باشد. دوم: طلاق زنى كه يائسه باشد (4) يعنى اگر سيّده است بيشتر از شصت سال و اگر سيّده نيست بيشتر از پنجاه سال (5) داشته باشد. سوم: طلاق زنى كه شوهرش بعد از عقد با او نزديكى نكرده باشد (6) چهارم: طلاق سوّمِ زنى كه او را سه دفعه طلاق داده‌اند (7) پنجم: طلاق خلع و مبارات (8) و احكام اينها بعداً گفته خواهد شد و غير اينها «طلاق رجعى» است كه بعد از طلاق تا وقتى زن در عدّه است، مرد مى‌تواند به او رجوع نمايد (9) .

(1) زنجانى : يعنى بدون عقد دوباره ازدواج را برقرار سازد. .

(2) زنجانى : بر شش قسم است. .

مكارم : طلاق بر دو قسم است: «طلاق بائن» و «طلاق رجعى» . طلاق بائن آن است كه مرد در آن حقّ رجوع به زن خود را ندارد (منظور از رجوع آن است كه مرد بدون عقد با زن آشتى كند و او را مجدّداً به همسرى بپذيرد) . طلاق بائن بر پنج قسم است: . .

فاضل : طلاق از جهت اين كه زوج حقّ رجوع داشته باشد يا خير، به دو قسم تقسيم مى‌شود: (1) طلاق رجعى: كه در اين نوع طلاق، زوج قبل از پايان عدّه حقّ دارد رجوع كند و

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 529
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست