responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 468

مسأله اختصاصى

زنجانى : مسأله 2405 اگر كسى با زنى كه با وى ازدواج نكرده، از روى اشتباه يا عمد نزديكى كند، آن زن بر پدر و پسر او حرام خواهد شد. ولى اگر كسى با زن پدر يا زن پسر بعد از نزديكى كردن شوهر نزديكى كند آن زن بر شوهرش حرام نخواهد شد، و اگر پسر قبل از نزديكى كردن پدر با زن او نزديكى كند، زن بر پدر حرام خواهد شد، و بنا بر احتياط واجب اگر پدر با زن پسر قبل از نزديكى كردن پسر نزديكى كند، آن زن بر پسر حرام خواهد شد.

[مسأله 2397]

مسأله 2397 زن مسلمان نمى‌تواند به عقد كافر (1) در آيد، مرد مسلمان هم نمى‌تواند با زنهاى كافرۀ غير كتابيه به طور دائم (2) ازدواج كند و به احتياط واجب ازدواج دائم با زنهاى كافرۀ اهل كتاب نيز جايز نيست ولى صيغه كردن زنهاى اهل كتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد.

(1) اراكى : چه مشرك و چه اهل كتاب. .

(2) اراكى : يا موقّت. .

گلپايگانى ، صافى : مسأله زن مسلمان نمى‌تواند به عقد كافر درآيد، مرد مسلمان هم نمى‌تواند با زن كافرۀ غير اهل كتاب ازدواج نمايد ولى متعه كردن زن اهل كتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد بلكه جواز ازدواج آنان به طور دوام نيز خالى از قوت نيست ولى در صورت تمكّن از ازدواج مسلمه كراهت شديده دارد. بلكه در اين صورت احتياط ترك نشود.

خوئى ، تبريزى : و بنا بر احتياط استحبابى عقد دائمى با آنها ننمايد و بعضى از فِرَق از قبيل خوارج و غُلات و نواصب كه خود را مسلمان مى‌دانند در حكم كفّارند، و مرد و زن مسلمان نمى‌توانند با آنها به طور دائم يا انقطاع ازدواج نمايند.

نورى : بلكه ازدواج آنها بطور دوام نيز بنا بر أقوى جايز است ولى اين احتياط ترك نشود كه در صورتى اقدام به ازدواج بطور دوام با آنها بكند كه متمكن از ازدواج با زن مسلمان نباشد.

فاضل : مسأله زن مسلمان نمى‌تواند به عقد كافر درآيد، مرد مسلمان هم نمى‌تواند با زنهاى كافره به طور دائم ازدواج كند، حتّى اگر يهوديّه يا نصرانيّه باشند بنا بر احتياط واجب؛ ولى صيغه كردن زنهاى يهودى و نصرانى مانعى ندارد.

مكارم : مسأله زن مسلمان نمى‌تواند به عقد كافر در آيد، همچنين مرد مسلمان نمى‌تواند بنا بر احتياط با زن كافر ازدواج دائم كند ولى ازدواج موقّت با زنان اهل كتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد.

بهجت : مسأله زن مسلمان، نمى‌تواند با مرد غير مسلمان ازدواج نمايد و مرد مسلمان هم نمى‌تواند با زنان كافرى كه اهل كتاب نيستند ازدواج كند، ولى با زنانى كه يهودى و يا نصرانى باشند، موقّتاً به صورت صيغه مى‌تواند ازدواج نمايد.

زنجانى : مسأله زن مسلمان نمى‌تواند به عقد مرد كافر درآيد، مرد مسلمان هم نمى‌تواند با غير اهل كتاب و مجوس ازدواج كند، نه به صورت ازدواج دائم و نه به صورت ازدواج موقّت و

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 468
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست