responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 469

ظاهراً ازدواج دائم يا موقّت با زن يهودى و نصرانى باطل نيست بلكه مكروه و مخالف احتياط استحبابى است بويژه ازدواج دائم. ازدواج با زن مجوس به صورت دائم صحيح نيست و به صورت موقّت، مكروه و مخالف احتياط استحبابى است و در صورتى كه مرد و زن كافر با يكديگر ازدواج كنند و سپس شوهر مسلمان شود و زن وى بر دين مسيحيّت يا يهوديّت يا مجوسيّت باقى بماند ازدواج باطل نمى‌گردد. در مورد احكام زن يا شوهر احكام چندى وجود دارد كه در كتب مفصّل فقهى آمده است.

سيستانى : مسأله زن مسلمان نمى‌تواند به عقد كافر درآيد، چه دائم باشد چه موقّت، چه كافر كتابى باشد چه غير كتابى؛ مرد مسلمان هم نمى‌تواند با زنهاى كافرۀ غير اهل كتاب ازدواج كند، ولى صيغه كردن زنهايى كه يهودى يا نصرانى هستند مانعى ندارد، و بنا بر احتياط لازم عقد دائمى با آنها ننمايد؛ و امّا زن مجوسيه، بنا بر احتياط واجب حتى بطور موقّت نيز نبايد مسلمان با او ازدواج نمايد، و بعضى از فرق از قبيل نواصب كه خود را مسلمان مى‌دانند و در حكم كفارند، مرد و زن مسلمان نمى‌توانند با آنها بطور دائم يا موقّت ازدواج نمايند؛ و همچنين مرتد.

مسأله اختصاصى

فاضل : مسأله 2516 كسى كه زن مسلمان دارد، نبايد زن يهودى و نصرانى را صيغه نمايد، مگر آنقدر مدّت آن كم باشد كه عرفاً به او نگويند زن گرفته است.

[مسأله 2398]

مسأله 2398 اگر با زنى كه در عدّۀ طلاق رجعى است زنا كند آن زن (1) بر او حرام مى‌شود (2) و اگر با زنى كه در عدۀ متعه، يا طلاق بائن، يا عدّۀ وفات است زنا كند، بعداً مى‌تواند او را عقد نمايد، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه با او ازدواج نكند و معناى طلاق رجعى و طلاق بائن و عدّۀ متعه و عدّۀ وفات در احكام طلاق گفته خواهد شد.

(1) خوئى : بنا بر احتياط. .

صافى : بنا بر احتياط واجب. .

(2) تبريزى : آن زن بنا بر أظهر بر او حرام نمى‌شود. .

بهجت : و اگر با زنى كه در عدّۀ طلاق بائن، يا عدۀ وفات است زنا كند، بعداً مى‌تواند او را عقد نمايد. [پايان مسأله]

اراكى : مسأله اگر با زن شوهردار يا زنى كه در عدّه طلاق رجعى است زنا كند بنا بر احتياط واجب آن زن بر او حرام ابدى مى‌شود و اگر با زنى كه در عدّۀ متعه (عقد غير دائم) يا طلاق بائن يا عدّه وفات است زنا كند، اين احتياط لازم نيست.

فاضل : مسأله اگر با زنى كه در عدّۀ طلاق است زنا كند باعث حرمت ابدى نمى‌شود، لذا مى‌تواند بعد از گذشت عدّه با او ازدواج كند هر چند احتياط در ترك اين ازدواج است و اگر اين زن را عقد كند (چه موقّت، چه دائم) هر چند اين عقد باطل است ولى باعث حرمت ابدى مى‌شود. و اگر اين عقد از جهت ديگرى غير از در عدّه بودن زن باطل باشد، حكم زنا را دارد و موجب حرمت ابدى نمى‌شود.

سيستانى : مسأله اگر با زنى كه در عدۀ طلاق رجعى است زنا كند، آن زن بنا بر احتياط واجب بر او حرام مى‌شود، و اگر در عدۀ متعه يا طلاق بائن، يا عدۀ وفات يا عدۀ وطى شبهه

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 469
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست