responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 451

كامل داده (2) آن وكيل مى‌تواند هر وقت كه بخواهد او را ده روز به عقد آن مرد در آورد؛ و اگر (3) معلوم باشد كه زن، روز يا ساعت معيّنى را قصد كرده، بايد صيغه را مطابق قصد او بخواند.

(1) مكارم : بايد آغاز آن را از روز و ساعتى كه عقد مى‌كند قرار دهد. [پايان مسأله]

زنجانى : آن وكيل در صورت امكان نبايد بيش از مقدارى كه معمول است خواندن عقد را به تأخير بيندازد، مگر قرينه‌اى در كار باشد كه در اين صورت مى‌تواند هر مقدارى كه قرينه دلالت مى‌كند خواندن عقد را به تأخير بيندازد، در هر حال بنا بر احتياط واجب بايد ابتداى ده روز را همان زمان عقد قرار دهد.

(2) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: گلپايگانى ، اراكى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى و صافى نيست]

(3) خوئى ، گلپايگانى ، اراكى ، سيستانى ، صافى ، تبريزى : ولى اگر. .

[مسأله 2367]

مسأله 2367 يك نفر مى‌تواند براى خواندن صيغۀ عقد دائم يا غير دائم از طرف دو نفر (1) وكيل شود و نيز انسان (2) مى‌تواند از طرف زن وكيل شود و او را براى خود به طور دائم يا غير دائم عقد كند (3) ولى احتياط مستحبّ آن است كه عقد را دو نفر بخوانند.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) گلپايگانى ، صافى ، نورى : از طرف زن و مرد. .

(2) گلپايگانى ، صافى ، نورى : نيز مرد. .

(3) گلپايگانى ، صافى ، نورى : و همچنين زن مى‌تواند از طرف مرد وكيل شود كه خود را به عقد او درآورد. .

مكارم : مسأله احتياط مستحبّ آن است كه يك نفر از سوى دو همسر صيغۀ عقد نخواند، يعنى دو طرف عقد دو نفر باشند و نيز احتياط مستحبّ اين است كه انسان نمى‌تواند از طرف زن وكيل شود تا او را براى خود به طور دائم و يا موقّت عقد كند.

زنجانى : مسأله يك نفر مى‌تواند براى خواندن صيغۀ عقد دائم يا موقّت از طرف دو نفر وكيل شود هر چند احتياط مستحبّ آن است كه عقد را دو نفر بخوانند، ولى عقد شوهر به وكالت از طرف زن و عقد زن به وكالت از طرف شوهر به احتياط واجب صحيح نيست، خواه وكالت در ايجاب باشد يا در قبول، حتّى اگر عقد را دو نفر بخوانند مثل اينكه مرد وكيل زن باشد و زن وكيل مرد، يا شخص ديگرى را براى خود وكيل نمايد.

دستور خواندن عقد دائم

[مسأله 2368]

مسأله 2368 اگر صيغۀ عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند و (1) اوّل زن بگويد: زَوَّجْتُكَ نَفْسىِ عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» يعنى خود را زن تو نمودم به مهرى كه معين شده، پس از آن بدون فاصله (2) مرد بگويد: «قَبِلْتُ التَّزْويجَ» يعنى قبول كردم ازدواج را، عقد صحيح است (3) و اگر ديگرى را وكيل كنند كه از طرف آنها صيغۀ عقد را بخواند چنانچه مثلاً اسم مرد «احمد» و اسم زن «فاطمه» باشد و وكيل زن بگويد: «زَوَّجْتُ مُوكِّلَتِى فٰاطِمَةَ مُوَكِّلَكَ اَحْمَدَ عَلَى الصَّدٰاقِ الْمَعْلُوم (4)» ، پس بدون فاصله (5) وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ لِمُوَكِّلى اَحْمَدَ عَلى الصَّدٰاقِ (6)» صحيح مى‌باشد (7)

(1) سيستانى : و پس از تعيين مقدار مهر. .

(2) سيستانى : بدون فاصلۀ قابل توجهى. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 451
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست