responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 386

ج: بيع زمين توسط وكيل به وكالت از مالك، محكوم به صحت و لزوم است و مبيع، ملك مشترى است و موكّل بايد آن را به او تحويل دهد و تا زمانى كه ثابت نكرده است كه خيار دارد حقّ فسخ عقد و بازگرداندن زمين به ملكيّت خود را ندارد.

س 1804: شخصى چندين قطعه زمين را به وكالت از مالك آن با اسناد عادى فروخته و مالك با وكيل قرار گذاشته كه به هيچ كدام از خريداران سند رسمى داده نشود، بعد از فوت مالك، ورّاث او با اقرار به ملكيّت خريداران نسبت به زمين‌ها، ادعا مى‌كنند كه مسئوليت دادن سند رسمى به آنان با وكيل است و در حال حاضر با آنكه او پول زمين‌ها را در آن زمان دريافت كرده و تحويل مالك داده است ولى سند رسمى و قيمت فعلى آن را از او مطالبه مى‌كنند. با توجّه به اين مطالب آيا مسئوليت ثبت اسناد رسمى به نام خريداران با ورثه است يا وكيل؟ و آيا ورثه حقّ مطالبه قيمت يا ما به التفاوت قيمت آن زمان با قيمت كنونى را از او دارند؟ ج: هيچ يك از مسئوليت‌ها و هزينه‌هاى ثبت سند رسمى به نامهاى خريداران بر عهده وكيل نيست و در مورد پول زمين‌ها هم اگر ثابت شود كه آنها را از خريداران گرفته و تحويل موكّل خود يعنى همان مالك داده است، ورثه حقّ مطالبه آن را از او ندارند و خريداران نيز نمى‌توانند چيزى را از او مطالبه كنند و همچنين ورثه حقّ مطالبه ما به التفاوت قيمت زمين‌ها و قيمت كنونى آنها را ندارند.

س 1805: آيا جايز است وكيل‌هايى كه از طرف مجتهد مجاز هستند، حقوق شرعى را در زمان حيات آن مجتهد به مجتهد ديگر بدهند؟ ج: بر وكيل واجب است آنچه را به عنوان وكالت گرفته به خصوص كسى كه به او وكالت در اخذ وجوهات داده تحويل دهد مگر آنكه مجاز در پرداخت آن به ديگرى باشد.

س 1806: برادرم را وكيل كردم كه تلفنى برايم بخرد و مبلغى را براى پرداخت قسط اوّل آن به او دادم كه آن را به اداره مربوطه پرداخت كرد و بقيّه قسطهاى آن را خودم شخصاً پرداخت كردم، سپس برادرم فوت كرده و اكنون در اداره مربوطه تلفن به نام اوست، آيا ورثه او حقّ مطالبه تلفن را دارند؟ ج: اگر برادرتان با پرداخت قسط اوّل كه به او داده بوديد، آن را به وكالت براى شما خريده است، تلفن متعلّق به شماست و ورثه او حقّى در آن ندارند.

س 1807: مبلغى به عنوان اجرت وكالت به وكيل داده و از او درخواست رسيد كردم، او جواب داد كه به هيچ كس در برابر وكالت رسيد نمى‌دهد. بعد از مدّتى وكيل مزبور قبل از انجام وكالت خود فوت كرد، آيا جايز است آن مبلغ را از ورثه او مطالبه كنم؟ ج: در فرض سؤال جايز است طلبى را كه از وكيل داشته‌ايد از ورثه او مطالبه كنيد و پرداخت آن از دارائى او بر ورثه‌اش واجب است.

س 1808: آيا عقد وكالت با موت وكيل يا موكّل باطل مى‌شود؟ ج: وكالت با فوت يكى از آن دو باطل مى‌شود.

س 1809: مردى در سفر به يكى از كشورهاى آسيايى بر اثر حادثۀ رانندگى فوت مى‌كند

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 386
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست