responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 344

ج: انتقال به غير بر آن صدق مى‌كند مگر آنكه قرينه‌اى وجود داشته باشد كه موجب انصراف شرط از مورد انتقال به شريك ديگر شود.

س 1649: سهمى از آب و زمين را براى مدّت چهار سال اجاره كردم، به اين شرط كه موجر در ابتداى سال دوم حقّ فسخ داشته باشد، ولى موجر تا پايان سال دوم اقدام به فسخ نكرد و بلكه اجرت سال سوم را هم دريافت نموده و بابت آن رسيد داد، آيا موجر يا كسى كه مدّعى خريد آن ملك است، حقّ دارد قبل از انقضاء مدّت اجاره در عين مستأجره تصرّف و دخالت كند؟ ج: اگر موجر در زمانى كه حقّ فسخ داشته عقد اجاره را فسخ نكند. بعد از آن جايز نيست آن را فسخ نمايد و اگر ملك را بعد از پايان مهلت خيار به شخص ديگرى بفروشد، موجب بطلان عقد اجاره نمى‌شود، بلكه مالك جديد بايد منتظر بماند تا مدّت اجاره به پايان برسد.

س 1650: شخصى دو مغاره را اجاره كرده است به اين شرط كه از آنها براى فروش مواد غذايى استفاده كند، اين شرط در قرارداد هم ذكر شده ولى مستأجر به آن عمل نكرده است، آيا اين كار او در آن مغازه‌ها حلال است؟ و آيا موجر بر اثر تخلف شرط، حقّ فسخ اجاره را دارد؟ ج: بر مستأجر واجب است طبق شرط مالك، عمل كند و در صورتى كه تخلّف نمايد مالك بر اثر تخلّف شرط حقّ فسخ دارد.

س 1651: من در يكى از مؤسسات كار مى‌كنم، مسئول مؤسسه متعهد شده كه علاوه بر حقوق ماهيانه، آنچه را كه امروزه متعارف است مثل تأمين مسكن، تعطيلات متعارف و بيمه اجتماعى، برايم تأمين نمايد، ولى او بعد از گذشت چند سال به تعهّدات خود عمل نكرد و چون قرار داد كتبى هم در اين رابطه در اختيار ندارم قادر به استيفاى حقّ خود نيستم. آيا شرعاً مجاز هستم كه حقوق خود را از راههاى قانونى مطالبه كنم؟ ج: استيفاى حقّ از طريق مراجع قانونى، منعى ندارد.

س 1652: شخصى زمين زراعى موقوفه‌اى را كه با آب باران آبيارى مى‌شده به مبلغ معيّنى اجاره كرده است ولى با توجّه به اينكه بر اثر اتكاء به آب باران محصول كمى داشته، مبادرت به تبديل آن به زمين آبى نموده و براى اين كار مبالغ زيادى خرج كرده است، آيا با اين وضعيت، او بايد اجاره زمين آبى را بپردازد يا اجارۀ زمين ديمى را كه با آب باران آبيارى مى‌شود؟ و اگر اين كار با كمك بخش دولتى انجام گرفته باشد چه حكمى دارد؟ و اگر واقف در وقف آن كيفيت مصرف اجاره را مشخص كرده باشد، به اين صورت كه مال الاجاره سالانه براى برپايى مجلس عزادارى حضرت سيّد الشهداء عليه السلام به مدّت ده روز مصرف شود، آيا بايد مال الاجاره در خصوص موردى كه واقف معيّن كرده مصرف شود؟ و در صورتى كه متولّى موقوفه از گرفتن اجاره زمين از مستأجر خوددارى كند، آيا جايز است آن را به اداره اوقاف بپردازد؟ ج: حفر چاه يا قنات و امثال آن براى آبيارى زراعت بجاى استفاده از آب باران، اگر بعد از تحقّق اجاره بطور صحيح باشد، موجب زيادى يا كمى اجرتى كه تعيين شده است،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 344
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست