responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 240

هشتم: (1) فروشنده خصوصيات جنس معينى را كه مشترى نديده به او بگويد، بعد معلوم شود طورى كه گفته نبوده است (2) كه در اين صورت مشترى مى‌تواند معامله را به هم بزند و نيز اگر مشترى خصوصيات عوض معينى را كه مى‌دهد بگويد، بعد معلوم شود طورى كه گفته نبوده است، فروشنده مى‌تواند معامله را به هم بزند (3) «خيار رؤيت» .

(1) گلپايگانى ، صافى ، زنجانى : نهم: . .

(2) گلپايگانى ، صافى : يعنى ناقص‌تر است. .

(3) گلپايگانى ، فاضل ، صافى : و همچنين است اگر با رؤيت سابقه معامله شود و بعد معلوم گردد كه جنس يا عوض آن تغيير به نقص نموده كه در صورت اوّل خريدار و در صورت دوم فروشنده مى‌تواند معامله را به هم بزند «خيار رؤيت» .

خوئى ، تبريزى ، سيستانى : هشتم: صاحب مال خصوصيات جنس معينى را كه طرف نديده به او بگويد بعد معلوم شود طورى كه گفته نبوده است ( سيستانى : يا آن كه طرف جنس را سابقاً ديده بوده و خيال مى‌كرده است كه فعلاً داراى خصوصياتى است كه در گذشته در آن ديده، بعد معلوم شود كه آن خصوصيات در آن باقى نمانده است) كه در اين صورت طرف مى‌تواند معامله را به هم بزند و آن را «خيار رؤيت» گويند.

نهم: (1) مشترى پول جنسى را كه نقد خريده، تا سه روز ندهد و فروشنده هم جنس را تحويل ندهد كه اگر مشترى شرط نكرده باشد كه دادن پول را تأخير بيندازد ( و شرط تأخير جنس هم نشده باشد (2)) ، فروشنده مى‌تواند معامله را به هم بزند ولى اگر جنسى را كه خريده مثل بعضى از ميوه‌ها باشد كه اگر يك روز بماند ضايع مى‌شود (3) چنانچه تا شب پول آن را ندهد و شرط نكرده باشد كه دادن پول را تأخير بيندازد (و شرط تأخير جنس هم نشده باشد (4) ، فروشنده مى‌تواند معامله را به هم بزند «خيار تأخير» .

(1) گلپايگانى ، صافى ، زنجانى : دهم: . .

(2) فاضل : نهم: مشترى پول جنسى را كه نقد خريده، تا سه روز ندهد و فروشنده هم جنس را تحويل نداده باشد در صورتى كه شرط تأخير براى بايع يا مشترى نسبت به ثمن و مثمن نشده باشد. .

[ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: گلپايگانى ، زنجانى و صافى نيست]

(3) بهجت : فاسد مى‌شود. .

(4) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: گلپايگانى ، زنجانى و صافى نيست]

خوئى ، تبريزى : نهم: اگر مشترى پول جنسى را كه خريده و شرط نكرده كه در پرداخت پول تأخير كند تا سه روز ندهد، اگر فروشنده جنس را تحويل نداده باشد مى‌تواند معامله را به هم بزند. ولى اگر جنسى را كه خريده مثل بعضى از ميوه‌ها باشد كه اگر يك روز بماند ضايع مى‌شود، چنانچه تا شب پول آن را ندهد و شرط نكرده باشد كه دادن پول را تأخير بيندازد فروشنده مى‌تواند معامله را به هم بزند و آن را «خيار تأخير» گويند.

سيستانى : نهم اگر مشترى پول جنسى را كه خريده تا سه روز ندهد و فروشنده هم جنس

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 240
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست