responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 241

را تحويل نداده باشد، فروشنده مى‌تواند معامله را به هم بزند، ولى اين در صورتى است كه فروشنده خريدار را در پرداخت پول مهلت داده باشد، ولى تعيين مدّت نكرده باشد؛ و امّا اگر او را اصلاً مهلت نداده باشد، مى‌تواند با اندكى تأخير در پرداخت پول، معامله را به هم بزند؛ و اگر بيش از سه روز مهلت داده باشد، نمى‌تواند تا تمام شدن مدّت، معامله را به هم بزند، و اگر جنسى را كه فروخته از قبيل سبزيها يا ميوه‌ها باشد كه زودتر از سه روز فاسد مى‌شود، مهلت آن كمتر خواهد بود؛ و اين خيار را «خيار تأخير» گويند.

مكارم : نهم: در صورتى كه مشترى پول جنسى را كه نقداً خريده تا «سه روز» ندهد و فروشنده هم جنس را تحويل نداده باشد، فروشنده مى‌تواند معامله را بهم بزند (مگر اينكه مشترى شرط كرده باشد دادن پول را تا مدّت معينى تأخير بيندازد) و اگر جنسى كه فروخته شده مثل بعضى از ميوه‌ها و سبزيها باشد كه اگر يك روز بر آن بگذرد ضايع مى‌شود چنانچه تا شب پول آن را ندهد فروشنده مى‌تواند معامله را بهم بزند «خيار تأخير» .

دهم: (1) حيوانى را خريده باشد، كه خريدار تا سه روز مى‌تواند معامله را به هم بزند (2) «خيار حيوان» .

(1) گلپايگانى ، صافى ، زنجانى : يازدهم. .

(2) گلپايگانى ، اراكى ، صافى : و اگر در عوض حيوانى كه خريده، حيوان ديگرى داده باشد، فروشنده هم تا سه روز مى‌تواند معامله را به هم بزند «خيار حيوان» .

خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : و اگر در عوض چيزى كه فروخته حيوانى گرفته باشد، فروشنده تا سه روز مى‌تواند معامله را به هم بزند و آن را «خيار حيوان» گويند.

يازدهم: (1) فروشنده نتواند جنسى را كه فروخته تحويل دهد، مثلاً اسبى را كه فروخته فرار نمايد كه در اين صورت مشترى مى‌تواند معامله را به هم بزند «خيار تعذّر تسليم» (2) و احكام اينها در مسائل آينده گفته خواهد شد.

(1) گلپايگانى ، صافى ، زنجانى : دوازدهم: . .

(2) مكارم : بقيۀ مسأله ذكر نشده.

زنجانى : و اين خيار در جايى است كه در هنگام معامله فروشنده توانائى تحويل جنس را داشته يا خريدار بتواند جنس را تحويل بگيرد و ناتوانى پس از انجام معامله پديد آيد، و اگر در هنگام معامله توانائى وجود نداشته باشد، معامله از اساس باطل است. احكام خيارها در مسائل آينده گفته خواهد شد.

سيستانى : مسأله اگر فروشنده نتواند جنسى را كه فروخته است تحويل دهد، مثلاً اسبى را كه فروخته است فرار نمايد، در اين صورت معامله باطل مى‌شود و مشترى مى‌تواند پول خود را مطالبه نمايد.

[مسأله 2125]

مسأله 2125 اگر خريدار قيمت جنس را نداند، يا در موقع معامله غفلت كند و جنس را گرانتر از قيمت معمولى آن بخرد، چنانچه به قدرى گران خريده كه مردم او را مغبون مى‌دانند (1) و به كمى و زيادى آن اهمّيت مى‌دهند (2) مى‌تواند معامله را به هم بزند و

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 241
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست