responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1018

ج: جايز نيست.

س 1406: آيا استعمال تنباكوئى كه بعضى از انواع خمر را بر روى آن پاشيده‌اند جايز است؟ و آيا استنشاق دود آن جايز است؟ ج: اگر مصرف آن تنباكو از نظر عرف، استعمال خمر محسوب نشود و باعث مستى و وارد شدن ضرر قابل ملاحظه‌اى نگردد اشكال ندارد، هر چند احوط ترك آن است.

س 1407: آيا شروع به استعمال دخانيات حرام است؟ اگر فرد معتاد مصرف دخانيات را به مدّت چند هفته يا بيشتر ترك كند آيا حرام است كه دوباره به استعمال آن بپردازد؟ ج: حكم با اختلاف مراتب ضررى كه بر استعمال دخانيات مترتب مى‌شود، متفاوت مى‌گردد و به طور كلى استعمال دخانيات اگر به مقدارى باشد كه موجب ضرر قابل ملاحظه‌اى براى بدن باشد، جايز نيست و اگر شخص مى‌داند كه با شروع آن به اين مرحله مى‌رسد نيز جايز نمى‌باشد.

س 1408: اموالى كه حرمت عين آنها معلوم است مانند اموال حاصل از تجارت مواد مخدّر چه حكمى دارند؟ آيا در صورتى كه مالك آنها را نشناسيم، حكم اموال مجهول المالك را دارند؟ اگر اينگونه باشند، آيا تصرف در آنها با اجازه حاكم شرع يا وكيل عام او جايز است؟ ج: اگر انسان علم به حرام بودن عين مالى كه تحصيل كرده داشته باشد، در صورتى كه مالك شرعى آن را هر چند در تعداد محصورى بشناسد، واجب است آن را به او برگرداند، و الاّ بايد آن را از طرف مالك شرعى‌اش به فقرا صدقه بدهد و اگر مال حرام با مال حلال او مخلوط شده باشد و مقدار و مالك شرعى آن را نشناسد، واجب است خمس آن را به متولى خمس بپردازد.

تراشيدن ريش

س 1409: مراد از فك پائين كه باقى گذاشتن موهاى آن واجب است چيست؟ آيا شامل گونه‌ها هم مى‌شود؟ ج: معيار اين است كه از نظر عرف، گذاشتن ريش صدق كند.

س 1410: ريش از نظر كوتاهى و بلندى بايد چه مقدار باشد؟ ج: حد معيّنى ندارد، بلكه معيار اين است كه عرفاً بر آن ريش صدق كند و بلند بودن آن بيشتر از قبضه دست كراهت دارد.

س 1411: بلند كردن سبيل و كوتاه كردن ريش چه حكمى دارد؟ ج: اين كار فى نفسه اشكال ندارد.

س 1412: بعضى از مردان موهاى چانه خود را باقى گذاشته و باقيمانده را مى‌تراشند، اين كار چه حكمى دارد؟ ج: تراشيدن مقدارى از ريش حكم تراشيدن تمام آن را دارد.

س 1413: آيا تراشيدن ريش فسق محسوب مى‌شود؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1018
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست