responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1017

مصرف دخانيات و مواد مخدّر

س 1397: استعمال دخانيات در اداره‌هاى دولتى و اماكن عمومى چه حكمى دارد؟ ج: اگر بر خلاف مقرّرات داخلى ادارات و اماكن عمومى باشد و يا موجب اذيت و ناراحتى ديگران و يا ضرر رساندن به آنان شود، جايز نيست.

س 1398: برادر من معتاد به مواد مخدّر است و قاچاقچى مواد مخدّر نيز هست، آيا بر من واجب است او را به مقامات رسمى مربوطه معرفى كنم تا از كار او جلوگيرى كنند؟ ج: بر شما نهى از منكر واجب است و بايد او را در ترك اعتياد يارى كنيد و همچنين او را از قاچاق و فروش و توزيع مواد مخدّر منع نماييد و اگر اعلام وضعيت او به مقامات مربوطه، به او در اين باره كمك كرده يا مقدّمه نهى از منكر محسوب شود واجب است اعلام نمائيد.

س 1399: آيا استعمال انفيه جايز است؟ اعتياد به آن چه حكمى دارد؟ ج: اگر ضرر قابل ملاحظه‌اى داشته باشد استعمال و اعتياد به آن جايز نيست.

س 1400: خريد و فروش و استعمال تنباكو چه حكمى دارد؟ ج: خريد و فروش و استعمال تنباكو فى نفسه اشكال ندارد ولى اگر ضرر قابل ملاحظه‌اى براى شخص داشته باشد، استعمال و خريد و فروش آن جايز نيست.

س 1401: آيا حشيش پاك است؟ و آيا استعمال آن حرام است؟ ج: حشيش پاك است ولى استعمال آن حرام مى‌باشد.

س 1402: استعمال مواد مخدّر از قبيل حشيش، ترياك، هروئين، مورفين، مارى‌جوانا و. . بصورت خوردن، نوشيدن، كشيدن، تزريق و يا شياف، چه حكمى دارد؟ خريد و فروش و ساير راههاى كسب درآمد با آن مثل حمل و نقل و نگهدارى و قاچاق آنها چه حكمى دارد؟ ج: استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوءشان از قبيل ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظه‌اى كه بر استعمال آنها مترتّب مى‌شود، حرام است و به همين دليل كسب درآمد با آنها از طريق حمل و نقل و نگهدارى و خريد و فروش و غير آن هم حرام است.

س 1403: آيا معالجه و درمان بيمارى با استعمال مواد مخدّر جايز است؟ و بر فرض جواز، آيا بطور مطلق جايز است يا فقط در صورتى جايز است كه راه درمان منحصر به آن باشد؟ ج: اگر درمان و معالجه به نحوى متوقف بر استعمال مواد مخدّر باشد و اين امر هم با تجويز پزشك مورد اطمينان صورت گيرد، اشكال ندارد.

س 1404: كاشت و پرورش گياهانى از قبيل خشخاش، شاهدانه هندى، كويحا و. . كه از آنها ترياك، هروئين، مورفين و حشيش و كوكائين گرفته مى‌شود چه حكمى دارد؟ ج: كاشت و پرورش اين نوع گياهان كه بر خلاف مقرّرات نظام جمهورى اسلامى مى‌باشد جايز نيست.

س 1405: آماده كردن و تهيه مواد مخدّر اعم از اينكه از مواد طبيعى باشند مثل مورفين، هروئين، حشيش و مارى‌جوانا، يا از مواد مصنوعى مثل و غير آن چه حكمى دارد؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1017
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست