responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1008

ج: در اين مورد بايد به وكيل مصنف يا ولىّ شرعى او و يا در صورت فوت به وارث او مراجعه شود.

س 1340: آيا چاپ كتاب بدون اجازه صاحب آن و با وجود عبارت «حقوق چاپ براى مؤلف محفوظ است» ، جايز است؟ ج: احوط اين است كه حقوق مؤلف و ناشر با كسب اجازه از آنان براى تجديد چاپ، رعايت شود.

س 1341: بر روى بعضى از نوارهاى قرآن و تواشيح عبارت «حقوق تكثير محفوظ است» نوشته شده، آيا در اين صورت جايز است آنها را تكثير نموده و در اختيار ديگران قرار داد؟ ج: احوط اين است كه از ناشر اصلى براى تكثير نوارها و نسخه‌بردارى از آنها اجازه گرفته شود.

س 1342: آيا نسخه‌بردارى از نوارهاى كامپيوترى جايز است؟ و بر فرض حرمت، آيا اين حكم مختص نوارهايى است كه در ايران تدوين شده‌اند يا شامل نوارهاى بيگانه هم مى‌شود؟ و با علم به اينكه بعضى از ديسك‌هاى كامپيوترى با توجه به اهميّت محتواى آنها، بسيار گرانبها هستند؟ ج: احوط اين است كه در نسخه‌بردارى و تكثير نوارهاى كامپيوترى كه در داخل توليد شده است، حقوق صاحبانشان از طريق كسب اجازه از آنان رعايت شود و در مورد خارج كشور، تابع قرارداد است.

س 1343: آيا عناوين و نامهاى تجارى فروشگاهها و شركتها مختص مالكان آنهاست بطورى كه ديگران حق نامگذارى فروشگاهها و شركتهاى خود را به آن نامها ندارند؟ به عنوان مثال فردى فروشگاهى به نام خانوادگى‌اش دارد آيا فرد ديگرى از همان خانواده حق دارد فروشگاه خود را به آن اسم نامگذارى كند؟ و آيا فردى از خانواده‌هاى ديگر حق نامگذارى فروشگاه خود به آن اسم را دارد؟ ج: اگر نامهاى تجارى فروشگاهها و شركتها از طرف دولت بر اساس قوانين جارى كشور به كسى اعطاء شود كه زودتر از ديگران درخواست رسمى خود را در اين مورد به دولت داده و آن نام به اسم او در پرونده‌هاى دولتى ثبت شود، در اين صورت كه اقتباس و استفاده از آن نام توسط ديگران بدون اجازه كسى كه نام مذكور به اسم او و براى فروشگاه يا شركت او ثبت شده جايز نيست و در اين حكم فرقى نمى‌كند كه آن افراد از خانواده صاحب آن نام باشند يا خير و اگر به صورت مذكور نباشد استفاده ديگران از اين نامها و عناوين اشكال ندارد.

س 1344: بعضى از اشخاص به مغازه‌هايى كه فتوكپى و زيراكس از اوراق و كتابها مى‌گيرند مراجعه كرده و درخواست تصويربردارى از آنها را مى‌نمايند و صاحب مغازه كه از مؤمنين است تشخيص مى‌دهد كه كتاب يا اوراق و يا مجله فوق براى همه مؤمنين سودمند مى‌باشد آيا جايز است بدون اجازه صاحب كتاب از آنها تصويربردارى كند و آيا اگر بداند كه صاحب كتاب

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1008
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست