responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1007

به جامعه اسلامى اهميّت دارد، تحصيل در رشته پزشكى هم به قصد آمادگى براى ارائه خدمات پزشكى به امّت اسلامى و درمان بيمارى و نجات جان آنان از اهميّت زيادى برخوردار است.

س 1334: معلّمى دانش آموزى را در كلاس در برابر دانش‌آموزان ديگر به شدّت تنبيه كرده است آيا آن دانش‌آموز حق مقابله به مثل را دارد يا خير؟ ج: دانش‌آموز حق مقابله و پاسخگويى بگونه‌اى كه شايسته مقام استاد و معلّم نباشد ندارد و بر او واجب است كه حرمت معلم را حفظ نموده و نظم كلاس را رعايت كند و مى‌تواند از راههاى قانونى اقدام نمايد، همانگونه كه بر معلّم هم واجب است احترام دانش‌آموز را در برابر همكلاسيهايش حفظ كرده و آداب تعليم اسلامى را رعايت نمايد.

حقوق چاپ، تأليف و كارهاى هنرى

س 1335: تجديد چاپ كتابها و مقاله‌هايى كه از خارج وارد شده و يا در داخل جمهورى اسلامى چاپ مى‌شوند، بدون اجازه ناشران آنها چه حكمى دارد؟ ج: مسئله تجديد چاپ كتابهايى كه در خارج از جمهورى اسلامى منتشر شده‌اند و يا تصويربردارى به طريق افست از آنها، تابع قراردادهايى است كه راجع به آنها بين جمهورى اسلامى ايران و آن دولتها منعقد گشته است. و امّا كتابهايى كه در داخل چاپ مى‌شوند، احوط اين است كه حق ناشر با كسب اجازه از او نسبت به تكرار و تجديد چاپ كتاب رعايت شود.

س 1336: آيا جايز است مؤلفان و مترجمان و صاحبان آثار هنرى مبلغى را در برابر زحماتشان و يا به عنوان حق تأليف در مقابل تلاش و وقت و مالى كه براى انجام آن كار صرف كرده‌اند، تقاضا نمايند؟ ج: آنان حق دارند در برابر واگذارى نسخه اوّل يا اصلى اثر علمى و هنرى خود به ناشر، از وى هر مبلغى مى‌خواهند، دريافت نمايند.

س 1337: اگر مؤلف يا مترجم يا هنرمند در برابر چاپ اول اثر خود مبلغى را دريافت كند و در عين حال براى خود حقّى را نسبت به چاپهاى بعدى شرط كند، آيا مى‌تواند در چاپهاى بعدى حق خود را از ناشر مطالبه نمايد؟ دريافت اين مبلغ چه حكمى دارد؟ ج: در صورتى كه در ضمن قرارداد منعقده براى تحويل نسخه اول، دريافت مبلغى را در چاپهاى بعدى شرط كرده باشد يا قانون آن را اقتضا كند، گرفتن آن مبلغ اشكال ندارد و بر ناشر عمل به شرط واجب است.

س 1338: اگر مصنف و مؤلف در اجازه چاپ اول چيزى در مورد چاپهاى بعدى ذكر نكرده باشند، آيا جايز است ناشر بدون كسب اجازه مجدّد و پرداخت مبلغى به آنان مبادرت به تجديد چاپ نمايد؟ ج: اگر قراردادى كه در مورد اجازه چاپ بين آنان منعقد شده، فقط راجع به چاپ اول باشد، احوط اين است كه حق مؤلف رعايت شود و براى چاپهاى بعدى هم از او اجازه گرفته شود.

س 1339: در صورتى كه مصنف به علت سفر يا فوت و مانند آن غايب شود درباره تجديد چاپ از چه كسى بايد كسب اجازه شود و چه كسى بايد پول را دريافت كند؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1007
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست