responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1004

آيا جايز است مقدارى از آن پولها به افرادى داده شود كه در جمع‌آورى آنها نقش دارند ولى از كارمندان كميته امداد نيستند؟ ج: پرداخت مقدارى از اموال صندوق‌هاى صدقات به كاركنان و كارمندان كميته امداد به عنوان پاداش، علاوه بر حقوق ماهيانه‌اى كه از آن كميته مى‌گيرند، اشكال دارد بلكه تا رضايت صاحبان اموال به اين كار احراز نشده، جايز نيست، ولى دادن مقدارى از آن به كسانى كه در جمع‌آورى موجودى صندوق‌ها كمك مى‌كنند به عنوان اجرت المثل كارشان اشكال ندارد، به شرطى كه براى جمع‌آورى و رساندن صدقات به افراد مستحق به كمك آنها نياز باشد، بخصوص اگر ظاهر امر نشان دهد كه صاحبان اموال راضى به اين كار هستند.

س 1820: آيا دادن صدقات به گدايانى كه درب منازل را مى‌زنند يا در خيابانها مى‌نشينند جايز است يا اينكه بهتر است به يتيمان و مساكين داده شود و يا با ريختن آنها در صندوق صدقات در اختيار كميته امداد قرار گيرد؟ ج: صدقات مستحبى بهتر است به فقير عفيف و متديّن داده شود و همچنين گذاشتن آن در اختيار كميته امداد هر چند با ريختن در صندوق صدقات هم باشد اشكال ندارد، ولى صدقات واجب بايد توسط خود شخص و يا به وسيله وكيل او به فقرائى كه مستحق هستند داده شود و در صورتى كه انسان بداند كه مسئولين كميته امداد پولهاى صندوق‌ها را جمع‌آورى كرده و به فقراى مستحق مى‌دهند، ريختن آن در صندوق‌هاى صدقات اشكال ندارد.

س 1821: وظيفه انسان در برابر گدايانى كه در برابر ديگران دست دراز مى‌كنند و زندگى خود را با گدايى اداره مى‌نمايند و چهره جامعه اسلامى را مشوّه جلوه مى‌دهند، بخصوص بعد از اقدام دولت به جمع‌آورى آنان، چيست؟ آيا كمك به آنان جايز است؟ ج: سعى كنيد صدقات را به فقرائى كه متديّن و عفيف هستند بدهيد.

س 1822: اين جانب خادم مسجد هستم و كارم در ماه رمضان بيشتر مى‌شود، به همين دليل بعضى از افراد خيّر مبلغى به عنوان كمك به من مى‌دهند، آيا گرفتن آن براى من جايز است؟ ج: آنچه كه آنان به شما مى‌دهند احسانى از طرف آنان به شماست، در نتيجه براى شما حلال است و پذيرفتن آن اشكال ندارد.

تعليم و تعلّم و آداب آن

س 1318: آيا انسان با ترك فراگيرى مسائل مورد ابتلاى خود گناه كار محسوب مى‌شود؟ ج: در صورتى كه ياد نگرفتن آن مسائل منجر به ترك واجب يا ارتكاب حرام شود، گناه كار است.

س 1319: بعد از آن كه طلبۀ علوم دينى مرحله سطح را تمام كرد و خود را قادر به تكميل تحصيلات تا رسيدن به مرحله اجتهاد ديد، آيا تكميل تحصيل بر او واجب عينى است يا خير؟ ج: شكّى نيست كه تحصيل علوم دينى و استمرار آن تا رسيدن به درجه اجتهاد، فى نفسه فضيلت بزرگى محسوب مى‌شود ولى مجرّد قدرت بر نيل به درجه اجتهاد، موجب وجوبِ

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1004
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست